piątek, 3 listopada 2017

Taireido - Reishi - Morihei Tanaka

Mistrz Morihei Tanaka i sztuka Tai Rei Do - 太霊道 


Morihei Tanaka (田中守平) urodził się 8-ego września 1884 w dystrynkcie Ena w prefekturze Gifu w Japonii. Od dziecka był nadzwyczajnie wyposażony w nadnaturalne i parapsychiczne uzdolnienia, a także bardzo szybko się uczył. Po szkole dostał pracę w biurze prasowym Ministerstwa Finansów Japonii. Z powodu intensywnej działalności politycznej, i nieprawomyślnej petycji politycznej do cesarza Japonii, został jednakże w dniu 19 listopada 1903 roku zesłany do aresztu domowego w rodzinnej wsi, gdzie podjął intensywny post i praktyki sztuk wewnętrznych na pobliskiej Górze Ena w Gifu. Po czterech miesiącach postu i całkowitej izolacji w 1903 roku zaczęły się wokół Morihei Tanaka dziać rzeczy niezwykłe, pojawiło się wielkie zagęszczenie Mocy, zadziałało skupienie siły duchowej - Reishi-Ryoku (tradycyjnie po japońsku głoskę pisaną w transliteracji jako "R" czytamy bardziej jak "L" lub dźwięk pomiędzy "L" a "R"). Rodzinny dom w mistyczno-magicznych górach prefektury Gifu, długi post, medytacje, praktyki rozwoju energii wewnętrznej i duchowej Mocy - zadziałały tak, że Morihei Tanaka przyciągnął silne grupy duchowych zwolenników oraz pielgrzymki osób poszukujących cudownego uzdrowienia. 


W 1903 roku po pierwszym uwolnieniu z politycznego aresztu domowego, Morihei Tanaka rozpoczął intensywną działalność wśród młodzieży i założył Dai Nihon Teikoku Seinenkai - Wielkie Cesarskie Stowarzyszenie Młodzieżowe Japonii w mieście Nagoya. Niestety, ta nowa aktywność także nie spodobała się władzy cesarskiej okresu Meiji i Morihei Tanaka ponownie wylądował w rodzinnych stronach w areszcie domowym podejmując coraz dłuższe i intensywniejsze głodówki połączone z praktykami mistycznymi typu Qigong (Chi Kung), czyli po japońsku Ki-Kou. Taireido to owoc dobrych siedmiu lat przymusowego pobytu w górach, w warunkach przymusowego odosobnienia i medytacji zorganizowanych dzięki rządowym represjom policyjnym w okresie Meiji. Więzienie osób wysoko uduchowionych przez polityczne władze często sprzyja jak widać także na przykładzie Mistrza Morihei Tanaka rozkwitowi duchowości oraz sztuki duchowego leczenia. 

Tai Rei Do nauczane przez Morihei Tanaka Sensei to Droga Wielkiego Ducha, sztuka uzdrawiania bardzo podobna do Reiki nauczanego przez Mikao Usui. Tanaka urodził się w wiosce Tajimi lub Takenami, a tak jedna jak i druga znajdowały się bardzo blisko miejsca urodzenia Mikao Usui czyli Miyama-Cho. Wiadomo, że obaj mistrzowie znali się i spotykali, a jeden drugiemu przekazywał i pokazywał wszystko co sam potrafił. Morihei Tanaka od dzieciństwa słyszał o duchowych poszukiwaniach i dokonaniach Mikao Usui, w tym o jego wielkim trzyletnim odosobnieniu zakończonym osiągnięciem oświeconego stanu Satori, a trzeba wiedzieć, że w tamtych czasach, duchowa realizacja i otrzymanie tytułu Roshi - Mistrza Duchowego, rozgłaszano lotem błyskawicy pośród wszystkich okolicznych wieśniaków. 


Taireido Jiten - Kodeks Drogi Wielkiego Ducha został opublikowany przez Morihei Tanaka Sensei w 1910 roku, a w 1911 roku ustanowił Tokyo Reiri Gakkai - Tokijskie Stowarzyszenie Duchowe. Wkrótce po tym, Morihei Tanaka ustanowił kilka ośrodków Taireido w całej Japonii, aby wielu ludzi miało możliwość studiowania nauk Wielkiego Ducha oraz praktykowania Reishi (霊子- czasem odczytywane jako 'Reiko') czy dokładniej Reishi-Jutsu (霊子術) - Sztuki Mocy Duchowej. Pod nazwą Reishi kryje się Moc Duchowa emanująca z Tairei - z Wielkiego Ducha. Reishi jest Mocą dzięki której Wielki Duch, Tai Rei, pracuje tworząc każdy przejaw życia we Wszechświecie i w Przyrodzie. Nauki Taireido wskazują, jak z pomocą Reishi osiągać wszelkie cele będące w harmonii z Tai Rei, z Wielkim Duchem. Uzdrawianie z wszelkich chorób, rozwój inteligencji, usuwanie złych nawyków i nałogów, usuwanie pecha i innych złych stanów egzystencji, wzmocnienie zdolności w sztukach walki, zjawiska paranormalne i nadprzyrodzone - wszystko to dzieje się dzięki Reishi. 

Morihei Tanaka - rok 1911
W okresie Taishō (1912-1926) nauka i praktyka Taireido rozprzestrzeniła się i stała popularna nie tylko w Japonii, ale także w Mongolii, Korei i Chinach. W 1916 roku Morihei Tanaka ustanowił Honin Taireido - Świątynię Taireido w Kojimachi na obszarze ówczesnego Tokio, gdzie nauczał i ćwiczył rzesze studentów pragnących obudzenia i rozwoju Reishi. W 1920 roku powstało Ena Dai Honin - Wielkie Sanktuarium Taireido w Ena, w małym miasteczku czy raczej w dużej wiosce Takenami będącym prawdopodobnie miejscem urodzin bądź dzieciństwa Morihei Tanaka. W tym samym roku ponad 50 tysięcy osób odwiedziło to piękne i magiczne zarazem sanktuarium zbudowane na planie piramidy z sześcioma piętrami w stylu pagody. Wokół rozwinęła się w miarę wzrostu ilości odwiedzających cała infrastruktura, jak poczta, restauracje, domy noclegowe etc. W okresie Showa, sanktuarium spłonęło w wyniku pożaru, być może podpalenia i nie zostało już odbudowane. 

W 1920 roku, Morihei Tanaka wydał liczącą 455 stron książkę w podstawami filozofii i praktyki Taireido, zalecając aby podstawy systemu Drogi Wielkiego Ducha dotarły do każdego człowieka na Ziemi. Stąd angielska wersja publikacji pod tytułem: ‘Taireido – A new revelation for the spiritual, mental and physical salvation of mankind’. Założyciel, Choso Morihei Tanaka, zmarł lub zginął w dniu 17 grudnia 1928 roku, rzekomo na atak serca, najprawdopodobniej jednak został jako niewygodny politycznie lider dużego ruchu mistyczno-społecznego zlikwidowany na polecenie sił bezpieczeństwa, które po 1926 roku w epoce Showa, przestały przychylnie patrzeć na ekspansję tego rodzaju nowych systemów rozwoju duchowego w Japonii. Ruch Taireido został niejako politycznie skazany na zakonspirowanie się i bardziej ezoteryczną działalność w formie tajemnej organizacji rozwoju duchowego - co zresztą, jak pokazuje historia wielu takich organizacji, znacznie podnosi jakość kształcenia wszystkich adeptów ruchu (lepsza selekcja kandydatów, głębsze motywy praktyki, bardziej elitarne towarzystwo etc). 

Słowo Reishi (霊子) jest bardzo podobne w znaczeniu i funkcjonalności do słowa ‘Reiki’ (霊氣). Reiki to bardziej duchowa energia lub energia duszy, a Reishi to moc duchowa lub moc duszy, ewentualnie siła duszy, czyli większe skupienie czy zagęszczenie energii mogące wywołać określone efekty, w tym cudowne wyzdrowienia. 'Shi’ (子) dosłownie oznacza "syna", "dziecko" lub "moc" czy "siłę", jednak w tym kontekście, zwykle rozumiemy, że chodzi o Moc, Moc Duszy czy Ducha lub o Siłę Duchową. Pojęcia Rei (霊), Ki (氣) oraz Tairei (太霊) obecne są w wielu systemach rozwoju duchowego i uzdrawiania rodem z Japonii, a także z Chin, gdzie Rei (霊) czytane jest jako Ling, a Ki (氣) jako Qi (Chi). Wszystko pochodzi od Wielkiego Ducha, Tai-Rei (czasem czytanego Dai-Rei). Wielu chińskich mistrzów Qigong z tamtych lat wspominało, że sztuki Reishi-Jutsu uczyło się od Morihei Tanaka Sensei. 

Tai-Rei jest doskonałością, prawdą i miłością, nigdy się nie narodziło ani nie umarło, zawsze i wszędzie jest obecne. Reishi, podobnie jak Qigong, dzieli się na zewnętrzne Reishi oraz na wewnętrzne Reishi. W Reishi istnieje także poziom samoleczenia oraz poziom uzdrawiania innych z pomocą Reishi, w tym zbiór metod dla samorozwoju i samouzdrawiania jako podstawa praktyki. Istnieją rozmaite techniki uzdrawiania, w tym nakładanie dłoni, dotykanie (kiatsu) i naciskanie palcami (shiatsu), masaże i biomasaże (kenyoku). Istnieją praktyczne metody uzdrawiania umysłu oraz usuwania złych nawyków i nałogów, w szczególności reformowanie i naprawianie zepsutego charakteru. Nauka obejmuje uzdrawianie na odległość, także z pomocą zdjęcia lub portretu, świadka (przedmiotu należącego do osoby), przesyłania energii do osoby podającej swój adres zamieszkania czy miejsce pobytu w czasie leczenia. Stosowane są intensywne metody grupowego uzdrawiania, coś w rodzaju grupy modlitewno-medytacyjnej zbierającej się w celu uzdrawiania potrzebujących. 

Taireido i praktyczne metody Reishi-Jutsu zawierają także wiele sposobów rozwijania wewnętrznego Reishi oraz praktyki Reiyu (Reiyû - połączenie duchowe dla leczenia na odległość, zlanie umysłów czy dusz). Reiyû (połączenie z umysłem) wykorzystuje także koncentrację i wytwarzanie Reishi w regionie pępka metodą "zdalnego leczenia", która natychmiast generuje działanie Reishi u biorcy, a samo połączenie, wejście w odpowiedni stan umysłu zajmuje przynajmniej pięć minut. Współczesnie mówi się naukowo o wchodzeniu w  stan generowania fal alfa w mózgu, co osobom  tym wyćwiczonym i wprawionym w odpowiednich ku wyciszeniu warunkach zajmuje zwykle przynajmniej 3 do 5 minut, acz oczywiście potem trzeba trwać w tym stanie i działając z pomocą duchowej energii czy zagęszczania mocy (zwykle przynajmniej 20-30 minut). Morihei Tanaka oraz Mikao Usui byli całkiem zgodni, co do zasad wchodzenia w stan głębszego skupienia duchowej energii czy mocy w całkowitej ciszy oraz czasu trwania umożliwiającego skuteczną pomoc osobom potrzebującym. 

Podstawowe zasady duchowe TRD (Tai Rei Do) znane są jako Reiri-Gaku. Do rozwoju wewnętrznego Reishi, Morihei Tanaka radził stosować specjalne płaskie tabliczki z drewna cedrowego na których ćwiczono przykładanie dłoni i wytwarzanie efektów Reishi. Morihei Tanaka podobnie jak Mikao Usui mocno podkreślali, że sztuki duchowego uzdrawiania można się nauczyć jedynie praktykując w obecności Mistrza Nauczyciela, a wszelkie "udzielanie inicjacji na odległość" jakie się już za ich życia pojawiały traktowali jako przejaw skandalicznego acz wyrafinowanego oszustwa czy szalbierstwa dokonywanego przez demony i osoby opętane lub pomylone umysłowo nakazując surowo tępić takie szkodliwe zjawiska. Jak ktoś ci oferuje inicjacje w Reiki metodą "na odległość" to wiedz, że masz do czynienia z prymitywnym oszustwem i nie daj się na takie oferty nabierać, bo jest to coś tak samo przestępczego jak kupowanie sobie dyplomu magistra medycyny bez realnej nauki i praktyki na wyższej uczelni medycznej! 

Wedle Morihei Tanaka, uzdrowiciel lecząc pacjenta najpierw odwiedza (wizytuje) pacjenta w miejscu jego zamieszkania, gdzie przebywa jako osoba chora, bada warunki domostwa, daje rady znane na zachodzie bardziej jako Feng Shui z nastawieniem na wspomaganie wyzdrowienia, czasem egzorcyzmuje dom lub pokój pacjenta, daje zalecenia odnośnie odżywiania (tradycyjna japońska makrobiotyka - dietetyka), zleca rozmaite zabiegi, do tego wykonuje solidną terapię na pacjencie oraz jego domu, energizuje leki oraz talizmany, a dopiero po takiej wizycie, wiedząc doskonale gdzie się pacjent znajduje i jak mieszka, o uzgodnionych porach (w czasie których pacjent leży lub siedzi w całkowitym spokoju) - skupia na nim działanie Reishi metodami leczenia na odległość (z ang. 'distant healing'), co uważane jest jedynie za dodatkową możliwość terapeutyczną. 

Teate Chiryo-Ho to metody terapii indywidualnej, gdzie procesy leczenia rozpoczyna się od otoczenia i głowy pacjenta, podobnie jak w Usui Reiki. Shuchu Chiryo-Ho to metody terapii grupowej gdzie wiele osób oddziałuje na pacjenta, ale przynajmniej jedna osoba z grupy zna pacjenta osobiście i wie gdzie aktualnie w czasie zabiegu przebywa (co uzgadnia się z pacjentem). Enkaku Chiryo Ho to metody leczenia na odległość, zwykle poprzez dotykanie aury pacjenta czyli z odległości od kilku centymetrów do nawet dwóch trzech metrów w wypadku dużej aury pacjenta (ludzie o dużych aurach rzadko chorują). Im większe pole aury tym mniejsza szansa na jakiekolwiek zachorowanie, które jest domeną osób ze słabymi i małymi aurami. Ampuku jest formą masażu brzucha rozwijanego w Japonii z chińskich źródeł, w którym palpacja naciskania obszarów brzucha (hara) jest stosowana w diagnozowaniu i leczeniu zaburzeń zdrowotnych. Ampuku jest również nazywany chińskim masażem brzucha. Shiatsu to japońska forma akupresury obejmująca nacisk palca w określonych punktach ciała, głównie w celu równoważenia energii w ciele (nauczana gruntownie na II i III stopniu tradycyjnego Reiki). 

Po śmierci Morihei Tanaka Sensei, ruch Drogi Wielkiego Ducha znacząco osłabł i przeszedł do podziemia, gdzie wszelkie praktyki nieliczna garstka adeptów kontynuuje w głębokiej tajemnicy tworząc jedno z elitarnych japońskich stowarzyszeń duchowych o ezoterycznym czy tajemnym charakterze. Podobnie jak Usui Reiki Gakkai, tak samo Tai Rei Do staje się ruchem bardziej ezoterycznym, gdzie wymagane są dobre referencje oraz rekomendowanie przynajmniej dwóch dłużej praktykujących adeptów, zanim ktoś zostanie dopuszczony do tajemnych, mistyczo-magicznych i duchowych praktyka, chociaż podstawy nauki są publicznie dostępne. Ostatecznie o przyjęciu do Gakkai i dopuszczeniu do nauki oraz praktyki decyduje Rada Mistrzów Gakkai. Liczebność ruchu Tai Rei Do na przełomie XX i XXI wieku, podobnie jak liczebność japońskiego Usui Reiki Gakkai szacowano na zaledwie kilkaset osób, nie więcej niż tysiąc. 

Morihei Tanaka, podobnie jak Mikao Usui, uważał, że podstawą nauki i rozwoju duchowego umiejętności jest osobista codzienna praktyka systemu, najlepiej pod okiem Mistrza, w tym przypadku Reishi-Jutsu. Podstawowe praktyki czy ćwiczenia dane są dla każdego zainteresowanego człowieka, a warunkiem przynależności do systemu jest ich kultywowanie czyli trening, trening i jeszcze raz trening. Taireido podobnie jak Reiki wspomina o trzech poziomach mistrzostwa czy doskonałości, gdzie u podstaw znajduje się Mistrz Uzdrowiciel (Chiryo-Shi), czy inaczej Szaman Uzdrowiciel, potem jest dopiero poziom Mistrza Nauczyciela (a Sensei to taka osoba, która prawidłowo naucza danego systemu), a dopiero na samym szczycie jest Mistrz Duchowy (Meijin, Roshi) szkoły czy sztuki, warunkiem którego to poziomu jest Satori - Duchowe Oświecenie. Mikao Usui używał Reiki (duchowej energii) bardziej do uzdrawiania, a Reishi (duchowej mocy) głównie do inicjowania i umacniania adeptów i adeptek (jedną z inicjowanych przez Mikao Usui adeptek jest znana polskim praktykom Reiki Kimiko Koyama Sensei, od 1975 do 1999 roku Prezydent Usui Reiki Gakkai w Japonii). Wspólnym punktem obu wspaniałych mistrzów jest wymóg przynajmniej siedmiu lat terminowania w charakterze ucznia oraz czeladnika zanim osoba została dopuszczona do treningu na poziomie mistrzowskim i uznana za mistrza szkoły. 

Morihei Tanaka Sensei stosował wymóg dziesięciu dni intensywnej praktyki podstawowych ćwiczeń pod okiem Nauczyciela, po 10 godzin treningu dziennie (przynajmniej 100 godzin treningu) zanim osoba kandydująca dostąpiła wtajemniczenia inicjacyjnego w Taireido. W przeliczeniu na seminaria sobotnio-niedzielne mamy zatem przynajmniej pięć spotkań weekendowych lub solidny trening typu wczasy z Reishi-Jutsu trwający dziesięć dni non-stop. Jedynie ćwiczenia tego początkowego, przygotowującego do inicjacji poziomu zostały opublikowane w formie książki dostępnej w Japonii dla wszystkich zainteresowanych. Program początkowy Reishi w znacznym stopniu pokrywa się z japońskim treningiem Usui Reiki pierwszego stopnia (Shoden). Warto pamiętać, że terminy Reiki oraz Reishi aż do okresu końca II wojny światowej były często używane w nieomal wszystkich nurtach tradycyjnego szamanizmu japońskiego oraz w wielu szkołach uzdrawiania i budzenia sił nadprzyrodzonych. Przy okazji warto pamiętać, że wprowadzenie na Pierwszy Stopień Usui Reiki Ryoho (zwany z japońska Shoden) wymaga wedle miary ustanowionej przez Mikao Usui Sensei, przynajmniej 40 godzin treningu ("przynajmniej" oznacza, że może być więcej), a tego nie ma możliwości zrobić w dwa dni, licząc po 10 godzin intensywnej praktyki dziennie, wychodzi przynajmniej cztery dni albo dwa łykendy! Łącznie z czterema inicjacjami (Sotsugyo Shiki) i Reiju wychodzi 50 godzin kursu minimum, pięć dni po 10 godzin dziennie. 

Na Górze Eno, w Japonii uchodzącej za Świętą Górę na którą zstąpiła w dawnych czasach Bogini Słońca Amaterasu (天照 Świecąca na niebie), Morihei Tanaka w czasie przymusowego odosobnienia w latach 1903/1904 osiągnął Satori (悟, także Satoru悟りlub Gu, Go; chiń. Wu), duchowe oświecenie, odzyskanie pełni świadomości oraz rodzaj duchowego wzniesienia, podobnie jak nieco wcześniej Mikao Usui na Górze Kurama. Terapeutyczny system Reishi bardziej zatem przypomina ideały mistyczne i magiczne znane od tysiącleci w Japonii jako misteria wywodzące się z cesarskiej tradycji mistycznej Amaterasu, symbolu Niebiańskiej Światłości i Duchowego Oświecenia symbolizowanego frazą Amaterasu Oomikami oraz Dai Ko Myo. Amaterasu jest Wielkim Promiennym Światłem oświecającym zarówno Ziemię jak i Niebiosa. Misteryjne i magiczne tradycje Bogini Amataerasu zawierają specjalny rytualny taniec oczyszczający pięć kierunków przestrzeni (środek jest piąty), który wykonuje pięciu mężczyzn, zwykle kapłanów egzorcystów, a taneczny szamański rytuał (Shiki) nazywany jest Goho Reishi. Terapie lecznicze polecane na różne choroby przez Morihei Tanaka w jego książkach przypominają jednakże bardziej metody masażu i biomasażu nauczane na II stopniu Usui Reiki i z powodzeniem mogą być wdrożone w czasie nauki II stopnia Reiki.

Tai Rei Do Rei Shi Jutsu - 太霊道霊子術 - to znaki i pojęcia pojawiają się w bardzo wielu publikacjach japońskich. Reishi-Jutsu w szkole Morihei Tanaka rozpoczyna się od opanowania terapeutycznych metod Reishi czy Reiko dla samoleczenia i pomagania rodzinie poprzez dotyk i uciski (masaże, shiatsu). Potem przechodzi się szczegółową naukę metod uczenia się, szybkiego zapamiętywania i utrwalania wiedzy. Jest nauka praktyka oddechowych, terapia głodówkowa, leczenie zimnem (metody kriogeniczne), a także techniki autosugestii, sugestopedii i hipnozy czy raczej hipnoterapii. Przychodzi czas na metody radzenia sobie z duchami, zjawami i demonami - cała sztuka skutecznych egzorcyzmów szamańskich, włącznie z panowaniem nad zjawiskami spirytystycznymi z użyciem mocy duchowej Reishi. Sztuka czytania w umysłach, nauka przekazów telepatycznych, doskonalenie zdolności jasnowidzenia, nabywanie szamańskich umiejętności wywoływania deszczu lub suszy. Dłużej praktykujący adepci, wtajemniczeni otrzymują Hōgō (法号) czyli tak zwane imię dharmiczne, nowe imię dawane człowiekowi pośmiertnie wedle tradycji buddyjskiej w Japonii, także mnichom i mniszkom (buddyjskim i sintoistycznym) oraz ludziom, którzy przeszli śmierć mistyczną za życia, osiągnęli gruntowny, głęboki i trwały poziom duchowej przemiany.

Mistrz Morihei Tanaka, podobnie jak Mikao Usui Sensei często używa do nauczanego systemu określenia Reiho (霊法), gdzie znak odczytywany jako Ho (法) oznacza zasadę, prawo, kodeks, zbiór zasad i reguł, etykietę, etykę, metodę praktyki, a także dharmę jako ucieleśnienie tych wszystkich znaczeń. Reiho nie jest zatem jedynie zbiorem ćwiczeń czy metod praktyki jak chciałoby wielu ludzi na Zachodzie, jest zgodnie z treścią Rei (霊) całą dharmą, nauka duchową, zbiorem zasad duchowych, etyką i etykietą duchową świata dusz, nauką praw i zasad duchowych, w tym pewnych ćwiczeń i praktyk dla duszy i ducha, praktyk duchowych. Reiho to praktyczny kodeks dharmiczny, reguły życia, styl życia, metody praktykowania rozwoju duchowego. Kanji Rei (霊) w odczytaniu Kan'on, odczytywane jest także jako "Ryo" lub "Ryō" (odczytanie Gon), a także jako "Tama" (odczytanie Kun).

Bardziej chiński, stosowany w Japonii do 1947 roku zapis Kyūjitai, preferuje nieco inną znaną postać znaku Rei (靈), którą jednak z chińska czyta się zwykle jako "Ling". Porządny zapis kaligraficzny dla celów praktyk medytacyjnych, gdzie znak jest nieco bardziej rozbudowany, znajdziesz w pismach ezoterycznych Reishi oraz Reiki. Rei (霊) to świat duchowy, świat czystych boskich dusz, duch, dusza, misterium, cuda nadprzyrodzone, zjawiska i fenomeny duchowe, nadnaturalne. Jeśli chcemy mówić o duchu czy duszy jako o rodzaju zjawy czy fantomu w zjawiskach spirytystycznych używamy pojęcia Yūrei (幽霊), gdzie Yū (幽) znaczy mroczny, ciemny, podziemny, uwięziony, albowiem dla tradycji wschodnich, w sposób oczywisty, duchy w postaci zjaw i fantomów, straszydeł, które pojawiają się na seansach spirytystów czy w opętaniach należą do kategorii duchów (bytów) mrocznych, duchów ciemnych czyli dusz utkwionych w więzieniach mroku i sił ciemności. Dusza osoby zmarłej lub duch oddzielony, zgubiony, wyrwany lub wyrzucony z ciała to Shiryo, Shiryō (死霊), tylko czasem odczytywany jako Shirei - zwykle tylko wtedy, kiedy można powiedzieć, że dusza poszła do światła. 

W kwestii niektórych spekulacji typu kto i czy był czyim mistrzem w relacjach pochodzących z prefektury Gifu mistrzów Tanaka i Usui, warto pamiętać, że w Japonii obowiązywała wówczas silna hierarchia starszeństwa i zawsze starszy mistrz uczy młodszego, stąd wiemy na pewno, że Usui Mikao Sensei był mistrzem dla Morihei Tanaka, który urodził się jednak o dwie dekady później i był młodszy od Usui Mikao Sensei. Także oświecające doświadczenia Mikao Usui z przełomu wieków XIX i XX, duchowe oświecenie i tytuł Roshi oraz Meijin wskazują, że mający podobne duchowe doświadczenie Morihei Tanaka mógł być jedynie młodszym uczniem Wielkie Mistrza i Soke Mikao Usui Sensei. Niektóre źródła jednakże podają, że Mikao Usui przyjął Morihei Tanaka na przeszkolenie w szkole Reiki już jako uznanego uzdrowiciela i Mistrza Duchowego Taireido. W Usui Reiki Gakkai zachowaly się także zapiski o każdym wyszkolonym uczniu oraz Mistrzu Usui Reiki Gakkai, nie ma zatem żadnych wątpliwości, ze Morihei Tanaka był jednym z uczniów Mikao Usui, osiągnął poziom Mistrza Uzdrowiciela (Chiryo-Shi), ale nie nauczał Reiki zajmując się bardziej rozwijaniem szkoły Taireido bazujących na misteryjnych naukach japońskiego Koshinto (Kosinto). 

Grobowiec Morihei Tanaka - Mauzoleum Taireido


Wyjaśnienia Tanaka Sensei: 


"Światło i moc TAIREI jest wieczna i wszechobecna, pierwotne źródło istnienia, z którego świat czerpie swoje pożywienie". 

"Reishi jest aktywnym składnikiem TAIREI, Wielkiego Ducha. Jest to proces, dzięki któremu Boskie życie i moc działa." 

”Wiedzą o Reishi jest to, jak wykorzystać Moc w was, którzy pochodzicie z TAIREI."  

”Reishi jest źródłem wszelkiego życia, a w jej fuzji duchowe i materialne staje się realnym." 

"Okres siedmiu lat praktyki pod kierunkiem Mistrza jest fundamentem rozwoju w Taireido." 

"Psychiczna abstrakcja nie jest zabroniona jako metoda mentalnej kultywacji, ale nie jest podejmowana w związku z Reishi. Zewnętrzne działanie Reishi nie ma związku z kulturą umysłu; a ponieważ zewnętrzna akcja Reishi pochodzi z samego siebie, wszelkie zajęcie umysłu innymi rzeczami koniecznie temu zapobiega." (Tanaka) 

W odniesieniu do postawy ciała, Tanaka bardzo wyraźnie mówi: 

"Gdy postawa jest nieprawidłowa lub powoduje nienaturalne fizyczne napięcie, uniemożliwia się realizację działania Reishi." 

(Z czasem zapewne uzupełnimy ten artykuł - zajrzyj znowu!) 

LINKI 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz