DAI ROKU TOU

REIKI - Zarys metody i program Dai Roku Tou - Wielki Szósty Poziom 


(Obejmuje materiał podstawowego stopnia inicjacji japońskiego Usui Reiki Ryoho Gakkai) 

Wschodzące Promienne Słońce
Pierwszy poziom inicjacji (transformacji, synchronizacji) w Usui Reiki nazywany jest w oryginale Szóstym Wielkim Kręgiem (Poziomem), co po japońsku brzmi Dai Roku Tou. Metody tego poziomu przeznaczone są generalnie wyłącznie dla własnej praktyki inicjowanego w Reiki czyli dla samoleczenia i mogą być prezentowane przez Nauczycieli (Sensei) zwanych na Zachodzie Mistrzami na otwartych, publicznych spotkaniach. Dai Roku Tou jest pierwszą częścią jakiej uczy się w czasie szkolenia tak zwanego Pierwszego Stopnia Certyfikacji (Sho Den) w systemie Usui Reiki, niejako na samym początku. 

Kandydat musi nauczyć się siedzieć z wyprostowanymi plecami w siadzie klęcznym, co zwane jest Seiza. Dłonie spoczywają swobodnie na udach tuż nad kolanami, oddech jest powolny i spokojny a całe ciało naturalnie odprężone. Dobre, głębokie, powolne i spokojne, oddychanie dolnobrzuszne (Haragei, Misogi) to podstawa zajmowania się uzdrowicielską terapią Usui Reiki. Uczy się w tej pozycji wizualizowania (wyobrażania) symbolu nazwy systemu (Rei-Ki), który służy na pierwszych czterech poziomach inicjacyjnych do natychmiastowego połączenia się ze Źródłem Energii Reiki zwanym z japońska Sonten. Uczeń uczy się także skupiania i wzmagania ciepła wewnętrznego, a szczególnie ciepła rąk poprzez izometryczne ćwiczenie rozgrzewania z dłońmi złożonymi w Gassho (czyt. Gassio, Gasho) przed sercem (mostkiem), który to obszar z japońska zwany jest Kokoro. Dodatkowe ćwiczenia wzbudzania Ki (energii duchowej, bioenergii) polegające na wstrząsaniu dłońmi wprowadzane są zwykle jako uzupełnienie metody nakładania rąk. 

霊氣Podstawowe Ćwiczenia Reiki


1. REIKI霊氣 - kaligrafia (Gakku) jako symbol ochronny w tradycji Shinto odpowiadający przywołaniu ochronnej mocy anioła stróża czy ducha opiekuńczego. Pierwsza inicjacja (transformacja) jest wprowadzeniem w Kotodama (Intonowanie) słowa REIKI (czytanego bardziej jak Lei Ki lub Lrei Ki) oraz w sztukę jego kaligrafii i wizualizacji jako Kanji (znaku) ochronnego i spływu deszczu światła Energii Duszy. Prawidłowa kaligrafia i wymowa jest bardzo ważna dla rozwoju sztuki samouzdrawiania! Nauka kaligrafii oraz kotodama (intonacja) jest bardzo podstawową praktyką dla osób inicjowanych w Reiki! 

2. HARAGEI - głębokie dolnobrzuszne oddychanie ze skupieniem w Tan-Den, w pojedynczym punkcie w dole brzucha (Hara). Oddychanie wazowe opierające się o podbrzusze, oddech pogłębiony, powolny i spokojny. Oczyszczające oddychanie dolnobrzuszne (Misogi) jest podstawowym sposobem przygotowania się do samoleczenia metodami Usui Reiki.

3. GOKAI MEIJI - Pięć Zasad Cesarskich (Królewskich) obejmujących podstawy praktyki mentalnego samouzdrawiania w oparciu o zasady przypisania emocji i postaw (zachowań) do organów wewnętrznych według oryginalnej instrukcji Usui Sensei. Używa się pięć reguł czy zasad, które jeśli je praktycznie stosować pomagają wieść zdrowe i szczęśliwe życie, ponieważ harmonizują pięć elementów ożywiając ich wewnętrzny obieg energetyczny. Można je nazwać wskazaniami uzdrowicieli. W oryginale Mikao Usui polecał do kontemplacji zasady sformułowane przez Władcę Meiji. Oto jego oryginalna recepta aby poświęcić się Reiki:

"Usiądź w ciszy i spokoju każdego poranka i każdego wieczoru, z dłońmi złożonymi w "Gassho" (dłonie złożone przed sercem na sposób modlitewny). Podążaj w rozważaniach za tymi wielkimi zasadami i pozostań w czystości i cichości. Pracuj w swoim sercu i działaj z głębi cichego miejsca wewnątrz siebie. Ażeby uczyć Reiki innych należy podążać za tymi pięcioma zasadami Cesarza Meiji i kontemplować je w swoim sercu. Powinno się je odmawiać każdego dnia, jeden raz rano i jeden raz wieczorem."

1. Dzisiaj nie popadaj w złość;
2. (Dzisiaj) nie zamartwiaj się;
3. (Dzisiaj) bądź wdzięcznym;
4. (Dzisiaj) pracuj solidnie;
5. (Dzisiaj) bądź uprzejmym.

Tyle by było o oryginalnej praktyce podstawowej dla osób po pierwszej inicjacji Reiki, a warto pamiętać, że Pięć Wskazań Gokai Meiji każda osoba przychodząca na naukę systemu uzdrawiania Reiki uczy się w oryginale, w języku japońskim. Kto nie zna tych Pięciu Wskazań w języku japońskim, ten nie może być uznawany za osobę inicjowaną w REIKI! 

4. IYASHI-NO-TE - przykładanie dłoni czy nakładanie rąk opiera się oryginalnie o siedem podstawowych pozycji przykładania dłoni. Jest to zabieg służący autoregulacji oraz uwrażliwieniu na działanie KI. Siedem pozycji odświeża i wymienia Ki (Bioenergię) w całym ciele człowieka. W metodzie siedmiu pozycji, trzy przyłożenia obejmują głowę, kolejne dwa przód tułowia, zaś dwa ostatnie plecy. Ćwiczy się siedząc w siadzie klęcznym (Seiza) i odkładając dłonie na udach nad kolana po każdym przyłożeniu. Rozpoczynając każde z siedmiu przyłożeń mentalnie wyrażamy intencję: "Dla wyższego dobra tej osoby...". Praktyka skrócona obejmuje jedynie trzy pozycje przyłożenia na samej głowie. Zapamiętaj zasadę: "Tak jak ryba zaczyna psuć się od głowy, tak jej naprawianie (leczenie) także rozpoczyna się od głowy". Nakładanie rąk rozpoczyna się od przyłożenia dłoni tak, aby przykrywały twarz! Można też wprowadzić naukę metody klinicznej obejmującej 12 pozycji samoleczenia, która jednak uczona jest przy okazji drugiej inicjacji na Pierwszym Stopniu Usui Reiki. 

5. KIHON SHISEI - podstawy skupiania i koncentracji. Obejmuje naukę prawidłowego siedzenia w Seiza czyli w siadzie japońskim, klęcznym, z dłońmi ułożonymi na udach, tuż nad kolanami oraz naukę wykonywania wszystkich podstawowych ćwiczeń w tej podstawowej dla rozwoju metod Usui Reiki pozycji. Częścią Kihon Shisei jest tak zwane Gassho (czyt. Gassio) polegające na złożeniu dłoni w pozycji modlitwy przed sercem (piersią) i delikatnie napierając dłonią na dłoń wzmaganie ciepła (gorąca) wewnętrznego w całym obszarze piersiowym, a w końcu i w całym ciele. Rozgrzanie ognia sercowego, ciepło dłoni to podstawowe oznaki uaktywnienia przepływu Ki.

Omówienie praktyk inicjacyjnych Dai Roku Tou Usui Reiki Gakkai 


Poziom pierwszej inicjacji czyli pierwszej z czterech części Pierwszego Stopni Certyfikacyjnego UR nazywany jest Dai Roku Tou (Wielki Szósty Krąg). System Rei Ki jest w swej istocie duchową drogą rozwoju poprzez uzdrawianie. Oryginalnie sam Mikao Usui Sensei wymagał przynajmniej trzech do sześciu miesięcy intensywnej praktyki pomiędzy kolejnymi inicjacjami. Niektórym z Jego następców zdarzało się czasem robić kolejne inicjacje w odstępach jednego miesiąca, ale postępowali tak tylko z adeptami, którzy przychodząc do Rei Ki mieli już za sobą długi staż pracy jako uzdrowiciele. Wielu współczesnych zachodnich instruktorów Rei Ki robi pierwsze cztery inicjacje w ciągu jednego weekendu co jest całkiem niepoprawnym sposobem prowadzenia adeptów po inicjacyjnej ścieżce Rei Ki. Zwykle też nowo inicjowani w ten sposób adepci zupełnie nie wiedzą co mają praktykować do każdej z kolejnych inicjacji. Jest to jedno wielkie pomieszanie z poplątaniem. Japońską normą jest, że adept otrzymuje jedną inicjację i praktykuje w tej energii odpowiednie ćwiczenia przez dłuższy okres czasu. Jak energię swojego poziomu ugruntuje i rozwinie staje się gotowy do inicjacji kolejnej. 

REIKI GAKU
Znak czytany jako Rei Ki - 霊氣 - jest pewnym znakiem mocy i na pierwszych czterech stopniach inicjacji używa się wizualizowania znaku Rei Ki zapisanego z pomocą starojapońskiego pisma do generowania czy wzbudzania energii duszy. Wielu instruktorów Rei Ki zapisuje teraz ten znak uproszczonym pismem japońskim przeznaczonym do druku, ale taka postać symbolu nie nadaje do wizualizacji i energizacji. W programie nauczania załączamy wersję starojapońską używaną przez Mikao Usui i zawartą w jego rękopisach oraz starych dziełach japońskich na temat Rei Ki. Pierwsza inicjacja Rei Ki jest przede wszystkim inicjacją w symbol Rei Ki oraz w Pięć Reguł Rei Ki, które recytuje się codziennie rano i wieczorem najlepiej po trzykroć (a przynajmniej raz głośno i raz w myśli) siedząc w Seiza i trzymając dłonie złożone przed sercem w sposób modlitewny (Gassho). 

Pierwsza inicjacja w systemie Reiki opiera się na praktykowaniu pięciu wskazań cesarskich służących synchronizacji organów w kolejności pięciu elementów (żywiołów). Należy przestrzegać regularnej codziennej praktyki pięciu wskazań (Gokyo Meiji) o poranku i wieczorem. Każdy kto chce rozwijać autentyczne japońskie Reiki i przyjmuje inicjację, rozumie się podejmuje obligację wypełniania tej metody samoregulacji nazwanej przez Mikao Usui "Tajemną Metodą Przywoływania Błogosławieństw dla leczenia ciała duszy i umysłu". Wzmaga się równowaga wewnętrzna oraz wola kontynuowania praktyki metody terapii systemu Usui. Jeden z bardzo dosłownych przekładów pięciu zasad wyraża je w następującej postaci:

"Dziś jedynie złości NIE!; zmartwieniom NIE!; zachowuj wdzięczność, pracuj(ąc) solidnie!; ludziom okazuj uprzejmość!"

Iyashi-No-Te - nakładanie rąk obejmuje metodę siedmiu pozycji samoleczenia, której uczymy się normalnie w pozycji Seiza. Z ważnych rzeczy, ćwiczenia Rei-Ki wykonuje się w jak najgłębszej ciszy, nie prowadzi się żadnych rozmów ani nie używa żadnych środków audiowizualnych. Ciche i spokojne miejsce jest idealne do wykonywania ćwiczeń Reiki. Cisza jest idealnym przewodem dla sił uzdrawiania. Przykładanie rąk rozpoczyna się z pozycji początkowej na udach, kładąc najpierw jedną a po niej drugą rękę na odpowiednie miejsce. Po kilkuminutowym przyłożeniu (standardowo poleca się czas około 3 minut jako minimum-optimum) odkładamy dłonie w kolejności z powrotem na uda i odpoczywamy w tej pozycji, aż wszelkie wrażenia energetyczne rozładują się. W czasie przykładania dłoni palce dłoni są zwarte, połączone ze sobą i rozluźnione, czego dosyć często trzeba się dobrze nauczyć. W razie wystąpienia napięć bądź zdrętwień dłoni w czasie przyłożenia na obszar absorbcji Ki wytrzepujemy dłoń stanowczo w kierunku ziemi. Przykładanie rąk w Usui Reiki zawsze rozpoczyna się od pozycji na głowie. Oprócz metody siedmiu pozycji możemy nauczyć w tym stopniu metody klinicznej obejmującej 12 pozycji przyłożenia rąk. Skrócona sesja przykładania rąk obejmuje standardowe pozycje na głowie oraz obszar bezpośrednio nad chorym miejscem! Rozwinięcie metody klinicznej obejmuje także elementy oklepywania, masażu wibracyjnego oraz ugniatania i rozcierania jakie znane są pod ogólną nazwą Do-In.

Z ważnych rzeczy należy nadmienić, że program nauczania Usui Reiki jest zunifikowany i na każdym z ośmiu stopni wszyscy autentyczni Nauczyciele (Sensei) prezentują ten sam materiał oraz takie same ćwiczenia, które przekazywane są nowicjuszom rozpoczynającym naukę i praktykę tego wewnętrznego qigongu leczniczego jakim jest Usui Reiki Ryoho... Pierwsze dwa stopnie inicjacji w Usui Reiki obejmują materiał samouzdrawiania, tak że w stopniu pierwszym mamy podstawy Systemu (Ryoho), a w stopniu drugim są one maksymalnie poszerzone. W ten sposób zainteresowany otrzymuje wszystkie niezbędne metody i ćwiczenia jakie może rozwijać samodzielnie i sprawdzać na sobie aby sztukę leczenia duchowego doprowadzić w końcu do perfekcji i móc ją aplikować dla innych (a to dopiero w stopniu trzecim i czwartym). Wszystkie metody, w szczególności pięć wskazań oraz nakładanie dłoni należy po inicjacji przepraktykować przez okres minimalnego oczyszczania i autoregulacji jakim jest period 21 dni. Jest to warunek dla podjęcia następnej inicjacji i rozszerzenia zakresu stosowanych metod. Ponawia się to z nowymi metodami zawsze po kolejnej inicjacji oraz zawsze w przypadku, gdy ćwiczenia zdają się nie przynosić zamierzonych rezultatów. Wykonuj ćwiczenia periodycznie aż do skutku lub jeszcze lepiej ćwicz ciągle.

Jeśli celem kandydata jest w ogólności nauka metody uzdrawiania oraz oczyszczania bioenergii (Ki) w tym w szczególności nauka leczenia dotykiem oraz pomagania w eliminacji fizycznych jak i psychicznych problemów, tedy można osobę przyjąć do systemu w charakterze nowicjusza i rozpocząć naukę oraz inicjacyjne synchronizacje ze Źródłem Reiki. Pierwsza transformacja inicjacyjna przyjmuje kierunek ku uwolnieniu z więzów żywiołów i skandh oraz ich pułapki bólu oraz cierpienia ziemskiej egzystencji aż żywioły (pięć elementów) i skandhy stają się wypróżnione (puste) czyli wolne od wytwarzania bólu i cierpienia. Można powiedzieć bardziej prosto, że jest to wzmocnienie woli (wiary) ku uwolnieniu od cierpienia, wzmocnienie wiary w uzdrowienie. Zaprzestanie działań negatywnych (powodujących chorobę, ból) oraz swoboda płynięcia w czasie, otwarcie ku przyszłości także jest wskazane...

Ostateczny cel systemu Usui Reiki zdefiniowany jest jako ANSHIN RYTSU MEI - stan oświeconego wyciszenia, całkowitego spokoju wewnętrznego oraz wiedzy o tym co robić w swoim życiu, tak że nie przynosi znużenia (stresu). Jest to stan docelowy w rozwoju uzdrowiciela Reiki. Celem życia człowieczego jest stan całkowitego wyciszenia w którym znamy sami siebie, tak że wiemy co robić i nic co w życiu robimy nie nudzi nas ani nie męczy. Spokojne życie bez znużenia.

Trochę wiedzy o samym Mikao Usui, jego biografii i osiągnięciu Oświecenia (Satori) oraz podstawach i historii leczniczych systemów japońskiego Qigung (chińskiej medycyny tradycyjnej) czyli Ko-Ki także należy w tym stopniu przekazać.

Dai Roku Tou - Wielki Szósty Krąg - Podstawy Usui Reiki 


Pierwszy poziom praktyki inicjacyjnej w systemie Usui Reiki zwany jest Dai Roku Tou co tłumaczy się jako Wielki Szósty Krąg (Poziom). Pierwsza inicjacja w Usui Reiki Ryoho aktywizuje energię żywiołu ziemi, Do (Tsuchi), która ma barwę żółto-złocistą. Podstawowa praktyka Usui Rei Ki odbywa się zawsze w pozycji siadu diamentowego, klęcznego zwanego z japońska Seiza, co dosłownie oznacza "siedzenie jak skała". Kolana rozsunięte są na odległość dwóch pięści, duże palce stóp zachodzą na siebie, a pięty najlepiej jak są lekko wywinięte na zewnątrz. Osoby z bardzo chorymi nogami mogą na początek siedzieć na małym wałeczku lub poduszce medytacyjnej. Kilka minut takiego spokojnego siedzenia w pozycji Seiza ze skupieniem w którym wyobrażamy sobie, że siedzimy jak skała zupełnie tak jakbyśmy byli potężną i monumentalną górą umacnia nas w elemencie ziemi i synchronizuje z energią pierwszej inicjacji. W pozycji Seiza odprężamy się, relaksujemy, oczy trzymamy zamknięte i skupiamy się w okolicy Tanden w podbrzuszu pod pępkiem, a dłonie trzymamy na udach przy kolanach wnętrzem do dołu. Koncentrując się na żywiole energii ziemi możemy wizualizować japoński znak oznaczający element ziemi (Do). Dobrze jest także śpiewać trochę któryś z mistycznych poematów Waka przeznaczonych dla adeptów Usui Rei Ki Ryoho.

Pierwsza inicjacja (transformacja) jest wprowadzeniem w Kotodama (Słowo Mocy) Rei Ki - 霊氣- (Rei - dusza, Ki - energia). Dźwięk oznaczany w transkrypcji jako R czyta się jak dźwięk pomiędzy L a R, w wymowie jest bliższy naszemu L, więc słowo zapisywane jako Rei Ki czytamy poprawnie bardziej jak "Lei Ki" (L/Rei Ki). Uczymy się poprawnie kaligrafować i intonować japoński znak i słowo Rei Ki. Sylaba Rei składa się z 23 kresek, a sylaba Ki z 10 kresek. Dokładna kolejność i sposób pisania kreseczek w znaku najlepiej zapoznać od dobrego Nauczyciela Usui Rei Ki. Kanji (Znak) Rei Ki to boski symbol ochronny w tradycji Shinto (Śinto) o wielkiej magicznej, duchowej mocy. Symbol Rei Ki łączy nas natychmiast z głębią naszej własnej duszy (jaźni) gdzie mieści się źródło Ki, energii duchowej. Symbol Rei Ki o ile jest poprawnie kaligrafowany łączy nas także z naszym Duchem Opiekuńczym czyli z Aniołem Stróżem, co ochrania przed złymi siłami, negatywnymi wpływami, urokami, klątwami i opętaniami przez złe duchy. Można Gaku (Kaligrafię) symbolu Rei Ki powiesić w domu (np. nad drzwiami lub na ołtarzyku) dla ochrony przed negatywnymi siłami, wpływami czy duchami. Symbol ten posiada wielką moc egzorcyzmowania. Poleca się w czasie silnej koncentracji na symbolu Rei Ki i jego intonacji wizualizować intensywnie spływający z nieba deszcz białego światła kompletnie obmywający całą naszą postać tak od zewnątrz jak i od wewnątrz. Dłonie trzymamy na udach wnętrzem do góry, ku niebiosom.

Ważną praktyką od pierwszej inicjacji w Usui Rei Ki Ryoho jest także Misogi (Oczyszczanie) czyli głębokie i powolne oddychanie dolnobrzuszne. Oddychamy tak jakby cały nasz oddech wchodził do podbrzusza i bioder centralizując się w energetycznym zbiorniku Tanden poniżej pępka. Oddychanie Misogi wzmacnia dolnobrzuszny zbiornik energii Ki z którego jest ona rozprowadzana do całego systemu energetycznego ciała, a szczególnie do 12 tak zwanych Zarządców czyli autonomicznych systemów organizmu (jak wątroba, serce, śledziona-trzustka, płuca, nerki, etc.). Bardzo głębokie, powolne i spokojne oddychanie dolnobrzuszne wzmaga witalność całego organizmu, pomaga leczyć i wzmacniać nerki, a od siły witalnej nerek zależy długowieczność, witalizuje także łono i pęcherz moczowy, dolny ogrzewacz oraz jelita. Można praktykować Misogi przez kilka do kilkanaście minut, a gdy już oddech się pogłębi, wydłuży i dobrze osadzi w podbrzuszu możemy w praktyce łączyć Misogi z wizualizacją symbolu Rei Ki i spływu deszczu białego światła z nieba (Joshin Kokyu Ho).

Moc energetyczną pierwszej inicjacji Rei Ki (Ziemia, Do, Tsuchi) rozwija się i umacnia poprzez stabilizację myślenia za pomocą ćwiczenia zwanego "śledzeniem" lub liczeniem oddechów. W praktyce oznacza to oddychanie wazowe (Misogi) w odpowiednim rytmie. Najprostsze ćwiczenie to liczenie oddechów w sesji powiedzmy 100 głębokich, rytmicznych i dolnobrzusznych oddechów. Praktykę taką, gdzie liczymy oddechy w cyklach od 1 do 10 nazywamy Haragei, a zalicza się ona do praktyk duchowego wzrostu zwanych przez Mikao Usui jako Anshin Rytsu Mei. Zainteresowanym oryginalną japońską wersją praktyki podajemy transliterację liczebników w kolejności od 1 do 10: Ichi, Ni, San, Shi, Go, Roku, Shichi, Hachi, Kyu, Ju. Od Nauczycieli Japońskiego Rei Ki można się nauczyć znaku każdego liczebnika.

Nowoinicjowanym, a także zaawansowanym adeptom Usui Rei Ki poleca się też ćwiczyć w miarę codziennie, rano i wieczorem podstawową metodę z grupy Iyashi No Te (Leczących Dłoni) czyli metodę przykładania dłoni na siedem kolejnych miejsc w których następuje intensywna wymiana energii Ki poprzez punkty wrażliwe na Meridianach (Mo). Są to kolejno pozycje na twarzy, skroniach, z tyłu głowy, dłonie skrzyżowane na piersi (grasica), na granicy żeber i brzucha, z tyłu pod szyją palcami w dół po obu stronach kręgosłupa piersiowego oraz pozycja na krawędzi bioder z tyłu pleców palcami do kręgosłupa. Każde z tych przyłożeń intensywnie energizuje punkty na kilku meridianach, a stąd cały nasz system energetyczny ulega kompleksowej rewitalizacji. Jest to bardzo istotna praktyka polecana do codziennego wykonywania wszystkim nowoinicjowanym adeptom Usui Rei Ki dla podtrzymania dobrego zdrowia, długiego życia oraz podniesienia i wzmocnienia własnej siły witalnej. Metoda siedmiu pozycji jest jedną z najistotniejszych i zasadniczych praktyk osobistych Rei Ki na których zakłada się cały fundament pod dalszy rozwój uzdrowiciela. Do metody siedmiu pozycji przyłożenia rąk nie dodaje się nigdy żadnych dodatkowych przyłożeń w inne miejsca niż wspomniane! Rozpoczynając każdą pozycję koncentrujemy się chwilę w Seiza z dłońmi na udach i robimy Mokumen (Koncentrację Myślową): "Dla wyższego dobra całej mojej osoby przykładam teraz dłonie na ...." i wymieniamy pozycję (twarz, skronie, tył głowy, grasicę, brzuch, plecy, nerki). Najpierw kładziemy jedną dłoń na odpowiednią pozycję przyłożenia, po chwili dostawiamy drugą, a gdy kończymy przyłożenie na pozycji odkładamy dłonie z powrotem na uda, najpierw jedną dłoń, a po chwili drugą. Odprężamy się i przechodzimy do następnej pozycji przyłożenia leczących dłoni. Zaczynamy i kończymy z dłońmi w Gassho wzmacniając Ogień Rei Ki.

Najbardziej fundamentalną praktyką Usui Rei Ki od pierwszego poziomu inicjacyjnego jest codzienna recytacja Pięciu Ślubowań Meiji wykonywana każdego poranka i wieczoru (730 czyli 2x365 razy rocznie). Pięć leczniczych sugestii pracuje w rytmie Obiegu Kontrolnego czy Niszczącego intensywnie wszelkie negatywności psychiczne. Wskazania biegną więc poprzez elementy przemiany w następującej kolejności: Drzewo, Ziemia, Woda, Ogień, Metal. Oczyszczenie ze złości leczy watrobę i woreczek żółciowy, oczyszczenie ze zmartwień leczy śledzionę-trzustkę i żołądek, rozwijanie wdzięczności leczy i wzmacnia nerki oraz pęcherz moczowy, solidna praca wzmacnia serce, jelito cienkie, potrójny ogrzewacz i osierdzie (krążenie/seks), zaś kultywowanie uprzejmości leczy i wzmacnia płuca oraz jelito grube. Mamy w ten sposób wyraźnie nakreślone podstawy terapii mentalnej. 

Mikao Usui Sensei polecał recytować Pięć Ślubowań po trzykroć osobom na tak zwanym Drugim Stopniu Reiki, co znamy jako Gokai Sansho, a samą metodę nazywał Man Byo No Rei Yaku czyli "Duchowym leczeniem wszystkich chorób". Pierwsza inicjacja Rei Ki jest przede wszystkim inicjacją w symbol Rei Ki oraz w Pięć Reguł Rei Ki, które recytuje się codziennie rano i wieczorem najlepiej po trzykroć siedząc w Seiza i trzymając dłonie złożone przed sercem w sposób modlitewny (Gassho). Powtarzanie raz rano i raz wieczorem traktuje się jako wymóg minimalny dla osób rozpoczynających naukę Usui Reiki celem wdrożenia w praktykę Reiki. 

Załączamy tutaj japońską transliterację wskazań, aby można sobie było także przypomnieć z warsztatów inicjalnych jak porecytować w oryginale: 

Kyo Dake Wa Okoru Na, Shin Pai Su Na, (Dziś jedynie nie złość się, nie martw się); 
Kan Sha Shite Nariwai O Hagame, (Zachowuj wdzięczność, pracuj(ąc) solidnie); 
Hito Ni Shin Setsu Ni! (Bądź uprzejmy dla ludzi). 

Siedzenie w Seiza z medytacyjnym skupieniem nad po japońsku zapisanym symbolem Rei Ki oraz recytacja Pięciu Reguł to absolutne minimum codziennej praktyki dla osób po pierwszej inicjacji w autentyczny system Usui Reiki. Kiedy będziemy regularnie i solidnie pracować wykonując należycie ćwiczenia przepisane przez Mikao Usui Sensei, po kilku miesiącach nasz Sensei przebada nasz energetyczny poziom i określi czy jesteśmy już gotowi do kolejnej, drugiej inicjacji w poziom Dai Go Tou w schemacie postępów na Pierwszym Stopniu Certyfikacji (Shoden). 

Bardzo ważną praktyką w systemie Usui Rei-Ki jest dolnobrzuszne oddychanie oczyszczające znane jako Misogi lub oddech wazowy (Haragei). W siadzie klęcznym koncentrujemy się w Tanden (Punkt Wodny, Środek Ciężkości) pod pępkiem i zaczynamy powoli i spokojnie acz stanowczo głęboko oddychać, cały ciężar skupienia oddechu umiejscawiając w podbrzuszu. Oddychamy tak jednorazowo przez kilka do kilkunastu minut. Możemy połączyć Misogi z koncentracją na symbolu Rei Ki i odczuwaniu spływającego Deszczu Energii Reiki. Intensywne oddychanie dolnobrzuszne bardzo pomaga utrzymać dobre zdrowie i wysoką witalność, gdyż bardzo skutecznie nas doenergetyzowuje. Także wysubtelnia nasze czucie pomagając rozwinąć się intuicji. Odnośnie przykładania leczących dłoni na różne pozycje ciała warto nadmienić, iż w systemie Usui Rei Ki w ogóle nie używa się ajurwedyjskiej metody przykładania dłoni na czakry (ćakra, ćakram), a cały system przykładania dłoni zbudowany jest na wiedzy o kanałach energii, o meridianach (Mo). Jeśli więc ktoś uczy równoważenia i energetyzowania czakramów pod szyldem Reiki to znaczy że pomieszał mu się system ReiKi z systemem Ajurwedy i nie uczy poprawnie, wypacza system Usui Reiki. 

Moc energetyczną pierwszej inicjacji Rei Ki (Ziemia, Chi) rozwija się i umacnia poprzez stabilizację myślenia za pomocą ćwiczenia zwanego "śledzeniem" lub liczeniem oddechów. W praktyce oznacza to oddychanie wazowe (Misogi) w odpowiednim rytmie. Najprostsze ćwiczenie to liczenie oddechów w sesji powiedzmy 100 głębokich, rytmicznych i dolnobrzusznych oddechów. Praktykę taką nazywamy Haragei, a oddechy liczymy albo od 1 do 100 albo od 100 do 1. 

Omawiając w skrócie najważniejsze praktyki leczniczego systemu Usui Rei-Ki nie sposób pominąć pieśni Waka, poematy mistyczno-etyczne z nauką duchową i uzdrowicielską które są jednocześnie duchowymi pieśniami intonowanymi lub recytowanymi przez adeptów autentycznego japońskiego Rei Ki na wszystkich stopniach inicjacji. Łącznie używa się 125 Waka, z czego kilkanaście bardzo często. Kiedy Mikao Usui Sensei prowadził spotkania grup Rei-Ki zawsze zaczynał śpiewaniem poezji Waka, co zajmowało zwykle jedną trzecią część całego spotkania, całego Shuyokai (Wspólnota, Społeczność, Zgromadzenie). Przytoczymy sobie tutaj jedną z pieśni Waka, żeby te osoby których rzekomy mistrz zapomniał nauczyć tej arcyważnej w systemie medycznym Rei-Ki praktyki mogły sobie wyrobić pojęcie czym są pieśni Waka, które oczyszczają i rozświetlają aurę oraz wznoszą świadomość na wyższe stopnie.

Ayamachi wo / 
Isame kawashite / 
Shitashimu ga / 
Makoto no tomo no / 
Kokoro naruramu! 

O to prosta interpretacja z języka japońskiego na polski: "Bycie w przyjaźni oznacza zdolność pokazania sobie wzajemnie naszych błędów. Oto prawdziwa świątynia przyjaźni!" 

Kogo tylko spośród zachodnich masterów Rei Ki zapytuje się o śpiewanie pieśni Waka przeważnie wychodzi na jaw, że o tej bardzo istotnej praktyce duchowo-energetycznej nie mają nawet bladego pojęcia, albo tylko o tym słyszeli ale nigdy nie praktykowali, co oznacza, że kupili dyplom od jakiegoś oszusta albo od oszustki, co nie ma o Usui Reiki zielonego pojęcia. Autentyczni japońscy Nauczyciele systemu Usui Reiki poświęcają wiele uwagi śpiewaniu tych duchowych pieśni służących rozwojowi świadomości uzdrowiciela oraz ogólnie duchowemu rozwojowi. Waka to rodzaj japońskich pieśni szamańskich do nucenia dla oczyszczenia duszy, dla wzrostu moralnego, energetycznego, psychicznego i duchowego. 


Shichi No Iyashi No Te: "Siedem Leczących Dłoni" 


Osoba, która podejmie pierwszą inicjację w Usui Rei Ki zostaje zapoznana z siedmioma pozycjami Iyashi No Te czyli przykładania leczących dłoni. Są to kolejno pozycje na twarzy, skroniach, z tyłu głowy, dłonie skrzyżowane na piersi, na granicy żeber i brzucha, z tyłu pod szyją palcami w dół po obu stronach kręgosłupa piersiowego oraz pozycja na krawędzi bioder z tyłu pleców palcami do kręgosłupa. Każde z tych przyłożeń intensywnie energizuje punkty na kilku meridianach, a stąd cały nasz system energetyczny ulega kompleksowej rewitalizacji. Jest to bardzo istotna praktyka polecana do codziennego wykonywania wszystkim nowoinicjowanym adeptom Usui Rei Ki dla podtrzymania dobrego zdrowia, długiego życia oraz podniesienia i wzmocnienia własnej siły witalnej. Metoda siedmiu pozycji to jedna z najistotniejszych i zasadniczych praktyk Rei Ki na których zakłada się cały fundament pod dalszy rozwój uzdrowiciela. Do metody siedmiu pozycji przyłożenia rąk nie dodaje się nigdy żadnych dodatkowych przyłożeń w inne miejsca niż wspomniane! 

Pozycja pierwsza: dłonie przykrywają twarz. Pozycja wlewa energię przez początkowe punkty meridianów pęcherza moczowego, pęcherza żółciowego jelita grubego, jelita cienkiego, żołądka, naczynia zarządzającego oraz potrójnego ogrzewacza, intensywnie energizując Zarządców (Shujin) tych meridianów. Pozycja leczy oczy, a poprzez oczy wątrobę i inne organy, zatoki boczne i czołowe, katar, alergie, astmę, nerwy mózgu, przysadkę mózgową, przywraca równowagę hormonalną, rozluźnia napięcia wywołane stresem, leczy dolegliwości zębów, energizuje górny zbiornik energii (Tentei) znajdujący się wewnątrz głowy, leczy bielmo, kataraktę zwykłą i zieloną, dolegliwości czoła i policzków, dobrze wpływa na szyszynkę. 

Shichi No Iyashi No Te So No Ik
Pozycja druga: dłonie przykrywają skronie. Pozycja wlewa energię Ki przez punkty początkowe do meridianów pęcherza żółciowego, potrójnego ogrzewacza, żołądka, jelita grubego oraz jelita cienkiego. Pozycja harmonizuje półkule mózgowe, równoważy In i Yo, dobrze rozluźnia napięcia stresowe, leczy bóle głowy i dolegliwości mózgu, pomaga rozbudzić zmysł intuicji i wewnętrzną mądrość, leczy nerwy oczne, harmonizuje i wzmaga witalność organizmu.

Pozycja trzecia: dłonie z tyłu głowy tak, że palce przykrywają punkt Laohu. Pozycja energizuje meridian naczynia zarządzającego, naczynia łączącego Yo, pęcherza moczowego, pęcherza żółciowego i potrójnego ogrzewacza. Pozycja leczy oczy i wzrok, usuwa bóle głowy, stosuje się przeciw krwotokom z nosa, katarowi siennemu, atakom apopleksji, dolegliwościom trawiennym, likwiduje uczucie strachu czy szok, a także zmartwienia, usuwa problemy psychiczne, uspokaja i rozjaśnia umysł, oczyszcza podświadomość z negatywnych wzorców myślowych i dawnych wspomnień, leczy udar.

Pozycja czwarta: dłonie przykrywają grasice i szczyty płuc. Pozycja wlewa energię do meridianów naczynia poczęcia, nerek, jelita grubego, płuc, żołądka i potrójnego ogrzewacza. Pozycja ta dobrze wpływa na serce, grasicę (zaufanie), płuca, leczy bronchit, astmę i inne choroby płuc, wzmacnia system obronny i układ limfatyczny, leczy głuchotę, oczyszcza i uwalnia negatywne emocje, leczy depresje, usuwa stres, emocje, kaszel i lęk, usuwa traumę szoku porodowego.

Pozycja piąta: dłonie na wątrobie oraz śledzionie-trzustce. Pozycja energizuje punkty na meridianach wątroby, śledziony i trzustki, nerek, żołądka, pęcherza żółciowego i jelita grubego. Pozycja leczy i harmonizuje wątrobę oraz śledzionę - trzustkę, żołądek, woreczek żółciowy, dwunastnicę, częściowo jelito grube i jelito cienkie, wzmacnia system obronny organizmu, leczy anemię, infekcje, aids, raka, żółtaczkę, kamienie woreczka żółciowego, hipoglikemię, działa odtruwająco, usuwa napięcia złości i zazdrości, leczy depresje, usuwa samoużalanie i smutek, polepsza produkcję insuliny i enzymów, leczy cukrzycę i leukemię, grypę i anemię, usuwa nieujawnione dolegliwości chroniczne.

Pozycja szósta: dłonie pod szyją na plecach z tyłu. Pozycja wlewa energię do meridianów naczynia zarządzającego, naczynia łączącego Yo, pęcherza moczowego, woreczka żółciowego i potrójnego ogrzewacza. Pozycja leczy ramiona i barki, bardzo pomocna przy kontuzjach i urazach, odstresowuje i usuwa zmęczenie, neutralizuje napięcia frustracji i deprywacji, leczy problemy sercowe i choroby serca oraz płuc, wzmacnia grasicę, leczy kręgosłup i nerwy.

Pozycja siódma: dłonie na talii nad pasem biodrowym, palce na punkcie wodnym. Pozycja wlewa Ki do meridianu naczynia zarządzającego, pęcherza żółciowego i pęcherza moczowego. Pozycja leczy nerki i nadnercza, płuca, bóle w plecach i kręgosłupie, usuwa szok powypadkowy, strach i lęki, leczy alergie, katar i przeziębienia, odstresowuje, odtruwa organizm, leczy pęcherz moczowy, jajniki, jelita, ischiasz, układ limfatyczny, nowotwory macicy i jajników oraz dolegliwości związane ze zmianą pór roku, a także pomaga przedłużyć życie i przezwyciężyć słabość starości. 

Shichi No Iyashi No Te So No Shichi
Należy pamiętać o odkładaniu dłoni w kolejności na pozycję wyjściową na udach po każdym przyłożeniu dłoni, a także o usuwaniu negatywności z dłoni objawiających się parestezjami w czasie udzielania energii Reiki oraz o specyficznym dla Usui Reiki sposobie rozpoczynania i zakańczania każdej sesji Siedmiu Leczących Pozycji. Inicjowani powinni pamiętać, o różnicy w sposobie wykonania ostatniej pozycji na sobie i na pacjencie. 

Jak znaleźć dobrego Nauczyciela Usui Reiki Ryoho? 


Najlepszym sposobem weryfikacji Nauczyciela (Sensei) jest fakt, iż potrafi nauczyć wszystkiego co zawarte jest w tym programie Usui Reiki, chociaż mowa tutaj jedynie o pierwszej części z czterech na poiomie Pierwszego Stopnia Certyfikacji (Sho Den). Niestety, wiele osób podających się za rzekomych mistrzów lub wielkich mistrzów Reiki, nie ma pojęcia o tym jak namalować kaligrafię gaku ze znakami Rei Ki w języku japońskim (używają wersji chińskiej lub uproszczonej), nie potrafi recytować prawidłowo Pięciu Wskazań (Gokai Sansho) w języku japońskim, nie zna śpiewanych praktyk Waka, nie zna metody Siedmiu Pozycji Leczących Dłoni, nie odróżnia także Czterech Metod Nakładania Dłoni, ani wielu innych uczonych na Pierwszym Stopniu Certyfikacyjnym technik uzdrowicielskich systemu Reiki. 

Tradycyjna, japońska społeczność Usui ReiKi Gakkai jest zorganizowana jako Stowarzyszenie (Zrzeszenie, Wspólnota) do którego należą wszyscy Nauczyciele i inicjowani adepci. Ktoś kto chce uczyć się systemu Rei Ki i podejmować inicjacje musi się przede wszystkim zapisać do stowarzyszenia Nihon Rei Ki Gakkai i opłacać niewielką ale regularną składkę (od 1000-800-400 jenów), co wychodzi (na rok 2015) około 33-27-15 zł na miesiąc (400-320-180 złotych rocznie). I w ramach tej niewielkiej składki uczestniczy we wszystkich spotkaniach Rei Ki dla swojego poziomu wtajemniczenia w system UR w czasie których otrzymuje wiedzę, praktyki i inicjacje w miarę robienia postępów! Oczywiście, nauczyciele (Sensei) oraz asystenci (Shinan Kaku) mają składki najmniejsze, ale zobowiązani są do wspierania lokalnych Shuyokai (Seminaria, Zgromadzenia, Spotkania) oraz pomocy w ceremoniach inicjacji nauczycielom prowadzącym lokalne programy. 

[Opis metod pierwszego poziomu inicjacji w systemie Usui Reiki jaki nauczany jest przez Japońskie Stowarzyszenie Usui Reiki (Nihon Reiki Kai) założone w 1922r. z siedzibą w Tokio.] 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz