wtorek, 29 listopada 2016

Szamanizm i szamani - sny i zielarstwo

Szamańskie pogotowie ratunkowe 


Wzywa się szamana do narodzin, żeby dobrze ulokował dziecięcą duszę, a także do opętanych przez demony, bo potrafi je wygnać raz na zawsze, chociaż często wymaga to wielu zabiegów i sporo wysiłku. Lub gdy na twarzy pojawi się liszaj, aby przeniósł chorobę na szkodliwe zwierzęta. Albo by przepowiedział przyszłość, albo by nawiązał kontakt ze zmarłym krewnym. W Tuwie, graniczącej z Mongolią autonomicznej republice Rosji, szaman odgrywa rolę kapłana, a także psychiatry, wróżbity, akuszera, lekarza pierwszego kontaktu. I tak jak w przypadku pogotowia, wystarczy po niego zadzwonić, a przyjdzie do pacjenta z wizytą domową. 

Szamanka z Tuwy - Federacja Rosyjska
Telefon w szamańskich centrum dzwoni jednakże zwykle dość rzadko. Raz na kilka dni, czasem raz na kilka tygodni. Ale jeśli już, to z pewnością jest to sprawa bardzo ważna i niecierpiąca zwłoki. Dyżurujący szaman zakłada wtedy swój płaszcz z kolorowymi frędzlami, dzwonkami i lusterkami, dzięki którym może oglądać ludzkie dusze oraz patrzeć w przyszłość. Okrycie to chroni go przed złymi duchami i demonami. Do tego buty ze skóry z zadartymi noskami, żeby nie ranić matki ziemi, i korona z piór, które pomagają w locie w zaświaty. Zabiera też szamańskie ziele zwane artysz, czyli gałązki jałowca. No i najważniejsze – bęben. Bez niego nic się nie uda. – Tuwińcy przyzwyczajeni są do czekania. Goście z Europy czy Ameryki badający szamanów naukowo denerwują się, że na dworze taka piękna pogoda, a oni tam, w zamkniętym pomieszczeniu, oglądają z szamanami telewizję. Gdy w końcu ktoś dzwonił albo sam przychodził do centrum po pomoc, przeważnie nie życzy sobie, żeby towarzyszył mu badacz ze swoim aparatem i mikrofonem. Czasami jednak się udawało – mówi Stanislav Krupař, autor zdjęć, który tuwińskich szamanów fotografuje od dziewięciu lat. 

Wprowadzenie w szamański trans podobny do samadhi w jodze tantrycznej zajmuje szamanowi od kilku minut do pół godziny, a opiera się na skupieniu i rytmicznej grze na bębnie. Szaman gra na bębnie tak, że przypomina to tętent pędzacych koni. Tańczy, śpiewa w stylu khoomei, czyli śpiewem gardłowym, z wnętrza, kilkoma dźwiękami naraz, tak jak jogini w Tybecie recytują mantramy. Gdy szaman wejdzie już w duchowy trans, w samadhi, łączy się z czystymi dobrymi duchami, z aniołami i bóstwami nieba. Negocjuje z siłami wyższymi, prowadzi perswazję wobec duchów niższych, czasem walczy z demonami. Namawia duchy nękające, żeby zostawiły jego klienta w spokoju, nie dręczyły go już chorobami, lękami lub aby się nim zaopiekowały i mu pomagały. Seans szamański trwa koło godziny, ale bywa, że znacznie dłużej. Zwykle dopiero po nim szaman bierze swoją zapłatę. Za oczyszczenie ciała 800 rubli (około 50-60 zł), mieszkania 500, samochodu 400, za rytuały pogrzebowe 1,5 tysiąca rubli. Nikt się w Tuwie z szamanem nie targuje. Wszyscy wiedzą, że ta praca kosztuje, że wymaga parapsychicznego wysiłku, a przy wypędzaniu duchów złych może być niebezpieczna. Cennik usług wisi zresztą na drzwiach każdego szamańskiego centrum. 

W całej 300-tysięcznej Tuwie pracuje licząc na rok 2015 ponad 800 szamanów. W czasach ZSRR szamanizm był najpierw zwalczany, choć mniej niż buddyzm czy prawosławie. Władze sowieckie zrozumiały, że najstarszą religię świata trudno im będzie zlikwidować. Postanowiły ją więc oswoić, zinstytucjonalizować, i zaczęto tworzyć centra szamańskie. – To co mnie najbardziej interesuje w Tuwie, to właśnie to przenikanie się przeszłości. W szamanizmie miejscami kultu są często górskie przełęcze. To tam stoją magiczne Owa – drzewa lub stosy kamieni, do których przyczepia się wstążki i prosi o pomyślność. Ta rodzina wezwała szamana Slavę, by oczyścił ich dom od demonów. Na razie wszystko idzie dobrze, ze współczesnością. Mieszanka magii z radziecką próbą stworzenia jej oficjalnych struktur – mówił w 2010 roku Stanislav Krupař. 

Bycie szamanem to nie jest przyjemne ani łatwe zajęcie, za to dość wyczerpujące emocjonalnie, wyczerpujące psychicznie czy energetycznie. Mało który rodzic chce, aby ich syn lub córka zajmowali się tym po pracy, a nawet w charakterze jedynej pracy. Ale gdy pojawiają się pierwsze objawy powołania, choćby specyficzne utraty przytomności (świadomości), niewiele już można zrobić. Szaman sam odnajduje duchową ścieżkę, czasami tylko biorąc od podstaw nauki u innego szamana w celu zostania szamanem. – Na co dzień są zaskakująco normalni – mówi Stanislav Krupař. – Wiele razy zaskakiwało mnie, że szamanami okazywali się chłopak z warsztatu samochodowego albo sprzedawczyni, która handlowała w sklepie batonami Snickers. Podstawowe zajęcie szamana to znajomość setek ziół i uzdrawianie z pomocą zielarskich receptur, oswojone naukowo jako fitoterapia. Szamani trzymają się z daleka od seansów z ziołami odurzającymi i halucynogennymi, gdyż w każdym wypadku jest to upadek na ścieżkę czarnoksięstwa i złej czarnej magii wiodącej do samounicestwienia wszystkich, którzy biorą w czymś takim udział. 


Metoda szamańska 


Charakterystyczny dla szamanizmu jest podział doświadczenie ludzkiego na dwie uzupełniające się wzajemnie sfery. Zwyczajna rzeczywistość to rzeczywistość naszego codziennego życia, doświadczana zmysłami i podlegająca prawom, które znamy jako prawa fizyki. Szamańska rzeczywistość to rzeczywistość wyobraźni, wizji i snów, dostępna jedynie nielicznym, tym, którym wrażliwość pozwala dostrzegać rzeczy ukryte przed doświadczeniem ogółu. W tym szczególnym stanie świadomości szamani mogą przewidywać przyszłość, leczyć nieuleczalne choroby, wpływać na zjawiska i wydarzenia zewnętrzne. Szamani w ekstazie, w mistycznym transie czy samadhi, mogą chodzić po ogniu, sprowadzać deszcz, oddalać choroby i nieszczęścia. Pierwszym krokiem na drodze do takiego stanu jest umiejętność kontrolowania swoich snów, a rozpoczyna się zwykle szamańską ścieżkę od zapisywania i interpretowania snów, wyklarowania symboli ze świata snów i wizji, a dalej wchodząc w naukę świadomego śnienia oraz eksterioryzacji. 

Aby kontrolować swoje sny, najlepiej spać z głową zwróconą na północ lub północny zachód. Pod głową umieszczamy małą poduszkę wypełnioną leczniczymi ziołami sprowadzającymi tak zwane lustrzane sny. Poduszkę taką umieszczamy na ogół pod większą poduszką na której śpimy. Podstawowe zioła używane tutaj to szałwia, cedr (tuja) i lawenda. Można także oprócz tego dodać mięty, koniczynę, dziewannę, chmiel. Poza ziołami w poduszce powinien się znajdować kryształ kwarcu i niebieski turkus. Zioła powinny być świeże i dokładnie zmieszane w równych proporcjach. Kiedy stracą zapach, powinny być wymienione na świeże. Indiański szaman zaleca także umieścić u wezgłowia pióropusz z dwóch piór sowich i jednego jastrzębiego, przewiązany czerwoną przędzą. Pióra sowie sprowadzają sny, zaś jastrzębie symbolizuje dialog pomiędzy wyższą i niższą jaźnią. Do przędzy przywiązany jest diament Herkimer i turkusowy niedźwiedź. Niedźwiedź jest szamańskim stróżem świętych snów. 

Przed snem leżąc na plecach przypominamy sobie wszystkie zdarzenia z minionego dnia, od momentu przebudzenia do chwili położenia się do łóżka. Następnie szybko przelatujemy te zdarzenia w wyobraźni w porządku odwrotnym czyli od wieczora do rana, starając się nie zatrzymywać dłużej na poszczególnych wydarzeniach, nie komentować ich, nie analizować, ani nie poprawiać. To ćwiczenie ma na celu oczyszczenie świadomości z wrażeń codziennych, tak, aby nie musiały pojawiać się we śnie. Oddychając wolno przez nos, sprowadzamy powietrze do dolnych części płuc, do podbrzusza, tak nisko jak to możliwe. Na chwilę zatrzymujemy tam oddech, a następnie wydychamy powoli przez usta. Jednocześnie sprowadzamy swą uwagę do stóp i koncentrujemy się na nich. Stopy muszą poczuć, że umysł jest świadomy. Wówczas tonem rozkazującym każemy swym stopom zasnąć i przestać się ruszać. To samo czynimy, posuwając się w górę ciała z kolanami, udami, brzuchem, klatką piersiową, plecami, ramionami, rękami. Szczególnie wiele uwagi należy poświęcić ramionom, barkom i rękom. Następnie przechodzimy do szyi i głowy, którym również należy poświęcić wiele czasu. Potem przechodzimy do twarzy i oczu. 

Kiedy jesteśmy przy oczach, staramy się skierować wzrok na czubek głowy, tak dalece jak to jest możliwe. Nazywa się to szukaniem śpiącego oka, czyli oka lustrzanych snów. Zamykamy oczy i stale patrząc do tyłu, liczymy w myśli do trzech, skupiając całą swą uwagę na oku lustrzanych snów. Rozkazującym tonem mówimy do siebie: Moje oko snów jest otwarte, a zwykłe oczy są zapieczętowane. Od tego momentu oczy powinny pozostać zamknięte. Liczymy w myśli od 10 do 1 i relaksujemy się. Kiedy dojdziemy do 1, mówimy do siebie w myślach z mocnym postanowieniem: Tej nocy jestem zjednoczony z wyższą jaźnią (boską duszą). Będę kontrolować swoje sny. Moje śniące ciało będzie świadome tego, że śni i będzie pamiętać swoje sny. W tym stanie czekamy, aż się pojawi sen. 

Dalsza część praktyki jest możliwa tylko wtedy, jeśli podczas snu zachowamy świadomość tego, że właśnie śnimy. Należy wówczas poszukać swego odbicia w lustrze. Mówimy do siebie rozkazującym tonem: Spójrz na swe odbicie. Muszę zobaczyć swe odbicie. Jeśli to się uda, trzeba następnie przenieść swą świadomość w odbicie lustrzane i stamtąd spojrzeć na swoje niższe ja. W ten sposób wchodząc w lustro, wchodzimy w lustrzany sen, wchodzimy w świat szamański. 

Indiański szaman powiada, że w takim stanie nasz fizyczny sobowtór pojawia się jakby w tamtym świecie. Odbieramy wszystkie wrażenia zmysłowe: dźwięki, zapachy, dotyk itp. Jest to faza całkowicie kontrolowanego snu. W tym stanie szaman dokonuje cudów, ma zdolność telepatii, telekinezy, jasnowidzenia. Jest w stanie materializować się w dowolnym miejscu i fruwać w powietrzu. Może także wejść w bezpośredni kontakt z oświeconymi istotami i duchowymi nauczycielami. Jeśli poprosi o spotkanie z Nauczycielem Snów, ten z pewnością pojawi się, gdy czas odpowiedni dojrzeje. Kiedy ktoś nauczy się przechodzić płynnie z naszej trójwymiarowej rzeczywistości do świata wizji i z powrotem, zachowując pamięć tamtych doświadczeń, te dwa światy staną się w końcu czymś jednym. On sam stanie się Tęczowym Wojownikiem, Rycerzem Światłości. 

Jeśli zasypiając udaje się nam osiagnąć odpowiedni stan umysłu to jesteśmy niemal pewien świadomego śnienia, a udaje sie to tylko wtedy kiedy jesteśmy głęboko naturalnie zrelaksowani - z tych właśnie względów uważamy, że najdoskonalszą metodą osiagania świadomych snów jest metoda szamańska - różniąca się od innych (nie licząc tybetańskiej Jogi Snu) jak mercedes od roweru. Ponieważ jest to jedyna w miarę znana metoda, która nie tylko służy wyzwalaniu świadomego śnienia jak pozostale, ale jako jedyna w pełni rozwija zdolność do osiagania świadomego śnienia - to znaczy, że jeśli ją stosujemy regularnie to nawet jeśli nie udaje się nam jeszcze wywołać nią świadomego snu, to z każdą próbą nasza zdolność do doświadczania świadomego śnienia wzrasta. Poza tym czyni ona nasz sen zdrowszym, pozwala regenerować siły i polepsza nasze funkcjonowanie na jawie - czego nie daje żadna z innych opisanych popularnych metod. 

Jeśli chcemy ją skutecznie opanować to najlepiej przećwiczyć ją wiele razy na sucho za dnia, aby później nie mieć problemów z jej zastosowaniem kiedy będziemy zasypiali. Szamani wiedzą, że zaśnięcie w odpowiednim stanie emocji i myśli daje mocne efekty. Metoda z magicznym lustrem jest bardzo pomocna także tym osobom, które świadome śnienia zaczęły miewać spontanicznie, co jest dobrą podstawą do zajęcia się prawdziwym szamanizmem. Przygotowanie do snu i proces zasypiania są to kluczowe sprawy przy pracy ze snem i śnieniem, podstawy szamanizmu. Czasami po dobrym tego typu przygotowaniu zdarzają się sny uzdrawiające. 

Jak zostać szamanem 


Tradycyjnie szamanem nigdy nie zostaje się z własnej woli, a z woli niebios, za wezwaniem boskiego ducha, wielkiego ducha, wyższej jaźni. Jest to raczej powołanie, często dziedziczone z pokolenia na pokolenia przez dobre szamańskie rodziny. W czasach ZSRR osoby z powołaniem szamańskim czasem traktowane były jako chore umysłowo, przetrzymywane w zakładach psychiatrycznych celem prób leczenia, potępiane społecznie. Niestety, szybko okazało się, że leki psychotropowe nie leczą z powołania szamańskiego. Kluczowym momentem w życiu kandydatów na szamanów jest tzw. choroba szamańska, która jest momentem oczyszczenia dla duchowej inicjacji adepta do wykonywania praktyk szamańskich. Jest to niejako podróż w zaświaty, eksterioryzacja, świadome sny, której nierzadko towarzyszą niezwykłe boleści fizyczne (powodowane przez istoty duchowe, jako test "powołania" kandydata), utrata przytomności, czy konwulsje. Należy pamiętać, aby nie ulegać w takim przypadku pokusie stosowania roślin odurzających, halucynogennych ani środków silnie psychoaktywnych, gdyż wtedy cały potencjał kandydata na szamana ulegnie zmarnowaniu i zniszczeniu. Bardzo ważne jest również szkolenie pod okiem "praktykującego" szamana, często przez okres 15-20 lat. Nowi adepci tej praktyki mają nie lada problem, aby odtworzyć "brakujące pokolenie" szamanów i znaleźć godnych nauczycieli, a muszą się bardzo wystrzegać osób pod hasłem szamanizmu uprawiających złoczynną czarną magię czy narkotykową dilerkę (opiaty, kanabioidy, żabie jady, pejotle, ajahuaski to szkodliwe narkotyki). 

Nieodłącznym rośliną każdego szamana syberyjskiego jest tak zwane "szamańskie ziele" (artysz), czyli jałowiec, którym okadza się i oczyszcza pomieszczenia oraz aurę osób zwracających się do szamana o poradę. Jest to praktyka tak powszechna, że gałązki jałowca można kupić na każdym targu w Azji Centralnej. Oprócz bębna, ważnym atrybutem każdego szamana jest specjalna łyżka z dziewięcioma zagłębieniami (dziewiątka jest świętą liczbą w szamaniźmie tuwińskim) do "bryzgania" na cztery strony świata płynów (np. ajranu, czyli kefiru, "araki" czyli napoju z destylowanego mleka lub lokalnej herbaty z solą i mlekiem) przy okazji każdego rytuału lub ceremonii. 

Szamanka z Tuwy
Wspólnym elementem przenikania się wszystkich tuwińskich nurtów szamanizmu jest czczenie pewnych  charakterystycznych miejsce krajobrazu, czego przykładem jest Góra Niedźwiedzia, czyli Khaiyrakan, na zachód od Kyzyłu, wznosząca się malowniczo tuż nad meandrującym Jenisejem. Jest to miejsce szczególne dla wszystkich praktyków iz wolenników tradycyjnego szamanizmu. Dla praktyków szamanizmu nazwa tego miejsca podkreśla jego związki z kosmicznym gwiazdozbiorem Wielkiej Niedźwiedzicy, które siedem gwiazd Wielkiego Wozu to światła siedmiu kosmicznych mędrców, także symbol siedmiu mistycznych poziomów szamańskiego wtajemniczenia. Z perspektywy szamańskiej ważnymi miejscami, gdzie przebywają duchy są wszystkie górskie przełęcze i źródła. Zawsze można znaleźć tam święte drzewka obwieszone wstążkami i flagami modlitewnymi. Często znajdują się tam także sterty kamieni (zwane ova) układanych w specjalnej intencji. Obok nich ludzi zostawiają drobne monety lub inne dary. Czasami w takich szczególnych miejscach znaleźć można także ryty naskalne lub kamienne figury pochodzące z czasów turkijskich. 

Przejawem silnych związków szmanizmu syberyjskiego z przyrodą są rytuały błogosławieństwa lub uzdrawiania ziemi lub wspomaganie płodności natury. Współcześnie mają one ogromne znaczenie dla budzenia świadomości ludzi na kwestie ekologiczno-mistyczne. Szamanizm i ścieżki duchowości są dla Tuwińców drogą, aby odnaleźć równowagę, którą mieli zanim dodtarły tam zgubne aspekty tak zwanej cywilizacji. Tuwa, otoczona pasmami Gór Sajańskich, zawsze była poza głównymi szlakami handlowymi i rzadko docierały tu nowe wpływy i prądy filozoficzne. Dlatego też szamanizm tuwiński przetrwał niezmieniony od stuleci, a trzeba wiedzieć, że to co się kryje pod starymi tradycjami szamańskimi nie ma w sobie narkotyzowania się ani odurzania świństwami jakie współcześnie docierają do Europy z Ameryki Południowej czy Meksyku. Szamani pomagają leczyć ludzi, w pierwszej kolejności są wszechstronnymi zielarzami i bioenergoterapeutami, oczyszczają domy ze złych duchów, odprawiają rytuały przy narodzinach i śmierci, przyzywają na pomoc dobre anielskie duchy przy ważnych przedsięwzięciach, a przy okazji tuwińskiego Nowego Roku "shagaa" obchodzonego według kalendarza lunarnego zwykle w końcu stycznia lub na początku lutego, przepowiadają wydarzenia na nadchodzący rok. 

Ważnymi momentami kontaktu każdego człowieka z zaświatami są narodziny i śmierć, dlatego w takich chwilach pomoc szamana jest nieodzowna. Chodzi tu o pomoc duszy w "ulokowaniu" się w nowym ciele przy narodzinach (by uniknąć problemów duszy i ciała w ciągu życia) oraz odprowadzenie duszy zmarłego w celu jej harmonicznego połączenia z zaświatami (specjalne rytuały odprawiane są w 7 i 49 dni po śmierci). Szaman występuje również często w roli uzdrawiacza, do czego, obok pomocy duchów, wykorzystuje również zioła w profesjonalnej wersji ziołolecznictwa i ogólnie tradycyjną medycynę naturalną. Szamani za swoje usługi pobierają zwyczajowe opłaty, ale nie są one zbyt wygórowane, zwykle całkiem dobrze dopasowane do możliwości lokalnej ludności lub konkretnej osoby. Ludzie korzystający z szamańskich usług wiedzą, że część tej opłaty to koszta samej ceremonii oraz ofiar (świece, kadzidła, zioła, ofiary pokarmowe etc) robionych dla anielskich dobrych duchów przez szamanów i nie wolno się o opłaty dla szamanów targować, ani nawet w myśli żałować wydanych pieniędzy. Duchy nie lubią skąpców, pasożytów ani tych co zajmują się robieniem pyskówek o to, żeby mieć coś magicznego trochę taniej. Los wedle szamanów potrafi się okrutnie obchodzić z tymi, którzy żałują i skąpią na cele duchowe i lepiej z taką postawą zrezygnować z szamańskich usług. 

Szamańskie rytuały 


Prosty rytuał szamański wymaga aby szaman czy szamanka w rytualnym stroju z kolorowymi frędzlami podpalili  gałązki jałowca, a od nich dopiero cały stos rytualnego szamańskiego ogniska, który momentalnie powinien się rozpalić ogniem. Tlące się gałązki jałowca dają dym, którym szaman czy szamanka po kolei okadza wszystkich uczestników ochronnego rytuału. Oakdza się najpierw wzdłuż rozpostartych rąk, dookoła tułowia, potem głowa i pod uniesionymi stopami. Każdy okadzany delikwent powinien w myślach powtarzać afirmację czy modlitwę, że wszystko co dobre zostaje, a co złe - odchodzi. Następny etap to bryzganie kefirem. Rzeźbioną drewnianą łyżką na cztery strony świata i na ogień rozbryzguje się w darze kefir, a resztę wlewa do ognia. Potem szaman czy szamanka przystępuje do ceremonialnych śpiewów. Najpierw rytmiczne uderzenia w magiczny bęben, gdzie jakby w transie czy raczej w duchowej ekstazie, powoli intonuje swoją szamańską pieśń zwołującą wszystkie dobre duchy i anioły (bóstwa). Siedzi się grupą dookoła ogniska, żar potęguje wrażenia od ognia. Czujemy się wtedy zwykle jak w alchemicznym ogniu, gorąc może być trudna do zniesienia. Płomienie coraz większe, zaczyna palić się trawa wokół ogniska. Szaman czy szamanka i pomocnicy bez przerwy śpiewają, tańcząc magiczne dookoła kręgu świętego ognia. Gdy ognisko powoli się dopala, przychodzi czas na pokłony, czołem do ziemi, w stronę ognia. Szaman czy szamanka pokaża dokładnie jak to się robi, jak składać pokłony. Należy bez szemrania wypełniać polecenia szamanów prowadzących ceremonię świętego ognia. Katolik, buddysta czy ateista, bez różnicy, na polecenie szamana czy szamanki wszyscy klękają i czołem dotykają ziemi, zwykle ze trzy razy, pozdrawiają duchy, bóstwa i ducha ziemi, matkę ziemię. Na koniec jeszcze łyk mleka z miseczki, która krąży wśród wszystkich uczestników rytuału, i egzorcyzmowanie poprzez biczowanie - cztery symboliczne, ale dość solidne uderzenia rzemieniem przez plecy. 

Jasne, dobre myśli i wzniosłe pragnienia, które stworzamy podczas "Rytuału Święta Słońca" wypełnią się szczególną siłą i przyciągną pomyślność do życia uczestników oraz tego wszystkiego co będą robić dobrego w ciągu całego roku! Rytuały i obrzędy ochronią uczestników przed kłopotami i chorobami, a modlitwy i „zamawianie” miłości – przynosi harmonię w relacjach z najbliższymi. Najważniejszą właściwością „Słonecznego Kręgu” są oczyszczające ogniska. Skakanie przez świąteczne ognisko chroni od złego uroku. W nocnych ogniskach matki paliły koszulki swoich wątłych czy chorowitych dzieci, aby pozbyć się ich chorób. Ty też możesz zabrać ze sobą starą koszulkę do spalenia, szczególnei taką w której się chorowało. Oprócz tego bierze się ze sobą świąteczne ludowe lub szamańskie stroje. Niechaj stroje uczestników Ogniska są odświętne, kolorowe, chusty, świeczki woskowe, latarenka czy lampion, na nos latarka z zapasowymi bateriami, kubki, naczynia i sztućce do jedzenia. Stroje z materiałów naturalnych, nie sztucznych. Rytuał ma na celu między innymi stworzenie światła i harmonii w życiu uczestników. Szczególnie początek lipca to jeden z wyróżnionych przełomowych momentów roku. Słońce stoi najwyżej nad ziemią. To słowiański i szamański środek jasnej, przynależnej anielskim bóstwom części roku. Z dawien dawna ludzie na Ziemi odznaczali ten czas jako szczyt lata - najdłuższe dni. Odbywają się rytuały spełniania marzeń i poprawy swego losu! 

Zjazd Szamanów z Tuwy
Uzdrawiający Krąg, często kultywowany wokół Ogniska lub przy woskowych świecach i lampionach, to silny szamański rytuał uzdrawiania dla pomagania ludziom. Aby zostać szamanem czy szamanką, najlepiej od razu zacząć uczyć się stosowania magicznych i uzdrawiających właściwości rozmaitych dobroczynnych ziół. Ziołolecznictwo oraz praca z pięcioma żywiołami przyrody to zawsze podstawa wszelkiego szamanizmu. 

Magiczne szamańskie zioła 


Wiele szamańskich ziół stosuje się w formie kadzideł, a także spalając susz w kociołku szamańskim (magicznym) lub wprost w palenisku tradycyjnego pieca domowego lub w ognisku, a także w naczyniu kadzidlanym na rozżarzonych węgielkach odpowiedniego drewna. Wedle szamanów, zielska odurzające, halucynogenne, narkotyczne, uzależniajace (marihuana, opium, żabi jad z dermorfiną, ayahuasca i podobne) są po to, aby móc jasno odróżnić złych czarnoksiężników i czarnych magów idących na samounicestwienie ścieżką autodestrukcji od prawdziwych szamanów i anielskiej, duchowej, jasnej strony mocy dobrych duchów. 

Kwiat/ i/lub płatki róży 

MAGIA MIŁOŚCI i DOBREJ ENERGII. Suszone główki i/lub płatki kwiatu róży o pięknym, mocnym zapachu. 

Suszone główki i/lub płatki kwiatu róży o pięknym, mocnym zapachu. Róże używane są w rytuałach i mieszankach miłosnych. Róża przyciąga miłość, zapewnia wzajemność, pobudza namiętność w już istniejących związkach. Harmonizuje energię yin i yang, posiada działanie ochronne, wspomagające. Dodaje witalności i radości życia. Płatki róż rozrzucone w pomieszczeniu obniżają poziom napięcia u przebywających w nim osób i zapobiegają kłótniom.

Drzewo sandałowe 

MAGIA OCHRONY. Sproszkowane drzewo sandałowe ma działanie ochronne i uzdrawiające. 

Sproszkowane drzewo sandałowe ma działanie ochronne i uzdrawiające. Oczyszcza przestrzeń z negatywnych energii, wzmacnia duchową świadomość. Wspiera życzenia i uzdrawianie. Pomocne w egzorcyzmowaniu. Ma pozytywny wpływ na samopoczucie – uspokaja, a jednocześnie dodaje siły, wiary we własne możliwości, pozwala odbudować poczucie własnej wartości, dumę i własne ambicje. Jest to zapach mistyczny – oczyszcza myśli, pomaga nawiązać kontakt z niematerialną sferą świata. Jest również doskonałym afrodyzjakiem. 

Cynamon - kora 

MAGIA DOSTATKU i OCHRONY. Suszona, lekko rozdrobniona kora cynamonu w formie małych kawałków. 

Suszona, lekko rozdrobniona kora cynamonu w formie małych kawałków. Spalanie go w pomieszczeniu ma na celu przyciągnięcie pieniędzy (zamiennie z goździkami korzennymi) i ochronę przed utratą bogactwa. Pobudza i wzmacnia siły psychiczne oraz wspomaga leczenie. Tworzy ochronne wibracje. Ożywia zmysły i zwiększa kreatywność. Przeciwdziała oziębłości uczuciowej, stanom lękowym i napięciom wewnętrznym. Cynamon uważany jest za łagodny afrodyzjak. 

Smocza Krew 

MAGIA MIŁOŚCI i OCHRONY. Sproszkowana Smocza Krew stosowana jest w celu wzmocnienia miłości, pobudzenia potencji seksualnej, ale również w celu ochrony i przy egzorcyzmach. 

Sproszkowana Smocza Krew stosowana jest w celu wzmocnienia miłości, pobudzenia potencji seksualnej, ale również w celu ochrony i przy egzorcyzmach. Jest to kadzidło o bardzo wysokiej wibracji stosowane w magii i rytuałach. Znacznie wzmacnia siłę sprawczą każdego rytuału. Smocza krew albo Sangro de drago (Croton lechleri) to roślina drzewiasta występująca na obszarze Ameryki Południowej i Środkowej. Szczególnie pospolita w Peru, Ekwadorze, Brazylii i Meksyku. 

Czerwona żywica ma długą historię stosowania w lasach deszczowych Ameryki Południowej. Swoją nazwę zawdzięcza czerwonej barwie mleczka i żywicy wypływającej po skaleczeniu drzewa. Pierwsze pisemne wzmianki o zastosowaniu smoczej krwi sięgają roku 1600, kiedy to hiszpański przyrodnik P. Bernabé Cobo, odkrył że lecznicze właściwości są znane powszechnie wszystkim rdzennym plemionom Meksyku, Peru i Ekwadoru. Smocza krew zarówno w liściach, żywicy, jak i korze zawiera wiele substancji, które działają również leczniczo i profilaktycznie.

Stosowana zewnętrznie na: zatrzymanie krwawienia i uszczelnianie rany, oparzenia, skaleczenia, ekstrakcje zębów, wirus opryszczki, grzybice skóry, wysypki i zapalenia skóry, ukąszenia owadów, reakcje alergiczne, wrzody żołądka, wrzodziejące zapalenie jelita grubego, czerwonka, biegunka. 

Titepati, Ganden Khaenpa 

MAGIA OCHRONY i DOBREJ ENERGII. Przesłanie energii Titepati: "wewnętrzny spokój i koncentracja na nowym zadaniu". 

Titepati (Artemisia tibet.) jest mocną bylicą porastającą Himalaje od 1500 do 3600 m n.p.m. Jest ona zbierana w szczególności w pobliżu klasztoru Ganden niedaleko Lhasy. Silna ekspozycja na promieniowanie słoneczne, związana z wysokim położeniem siedlisk tej rośliny, sprzyja silnej koncentracji olejków eterycznych definiujących aromatyczną moc tego zioła. 

Ajurweda przypisuje Titepti wiele medycznych zastosowań, np. w astmie, alergii oraz jako środek tonizujący skuteczny w bólach głowy. Titepati jest kadzidłem ofiarnym dla Śiwa Boga, stosowane również w momentach transformacji energetycznej, tj. przy powitaniu tybetańskiego nowego roku oraz podczas uroczystości pogrzebowych. Oczyszczająca moc Ganden Kheanpa stanowi portal do subtelnego świata (zaświata), zapewniając bezpieczne przejście ku nowemu. 

Titepati (często używane razem z jałowcem) ze względu na swoją potężną moc używane jest we wszelkich rytuałach mających zapewnić ochronę przed niskimi energiami. Oczyszcza przestrzeń i otwiera ją dla nowych doświadczeń. Przesłanie energii Titepati: "wewnętrzny spokój i koncentracja na nowym zadaniu". 

Nard - Waleriana 

Palenie nardu jest bardzo korzystne w stanach nadmiernego pobudzenia emocjonalnego oraz w bezsenności; stanowi kluczowy składnik receptur wielu kadzideł. 

Nard (Nardostachys jatamansi) jest aromatyczną walerianą występującą głównie w Himalajach oraz w wysokich górach Chin i Japonii. Jej naturalne siedliska występują na wysokości powyżej 3000 m .n.p.m. Korzenie od pradawnych czasów są zbierane i wykorzystywane jako kadzidło lub poddawane są ekstrakcji olejków eterycznych. Stymulujący aromat korzeni był ceniony już w starożytnym Egipcie. Nard pojawia się też w Pieśni Salomona, gdzie jest utożsamiany z żeńskim erotyzmem. W wymiarze medycznym jest wykorzystywany do regulacji kobiecego cyklu. 

W ajurwedzie nard jest stosowany w leczeniu z histerii oraz z zaburzeń neurologicznych. Palenie nardu jest bardzo korzystne w stanach nadmiernego pobudzenia emocjonalnego oraz w bezsenności; stanowi kluczowy składnik receptur wielu kadzideł. Aromat nardu określa się jako ogrzewający, drzewny z piżmową nutą. Wzmacnia receptory, potęguje cielesne doznania, rozszerza świadomość. Komponuje się doskonale z mirrą oraz olibanum. Energia nardu promieniując siłą i opanowaniem umiejscawia nas/centruje na solidnym fundamencie naszej wewnętrznej rzeczywistości. 

Vajrakilla (wadźrakilla) 

MAGIA OCHRONY i ZDROWIA. Vajrakilla (Phurpa Dorjee) - Vajrakilaya to bóstwo, reprezentowane przez rytualny sztylet - skutecznie usuwające przeszkody, niszczące wrogie siły. Przywołuje Opiekunów Duchowych. 

Zgodnie z rdzennie tybetańską medycyną ta kompozycja Jałowca Himalajskiego, Czerwonego Drzewa Sandałowego, Gurgumu i innych cennych składników ziołowych przynosi ulgę w stanach wyczerpania, depresji, drażliwości.

Vajrakilla (Phurpa Dorjee) - Vajrakilaya to bóstwo, reprezentowane przez rytualny sztylet - skutecznie usuwające przeszkody, niszczące wrogie siły. Przywołuje Opiekunów Duchowych. To również współczucie i duchowe oczyszczenie. Kadzidło używane również w celach rytualnych - ochrona przed siłami ciemności.  
Mantra używana do pracy z ziołem: „Om Vajra Killikilaya Sarva Vighnanbam Hum Phat” 

Lattakasturi 

MAGIA MIŁOSNA. Lattakasturi (Abelmoschus moschatus) - Piżmian Właściwy. Charakterystyczna nuta roślinnego piżma. Odświeżające, pobudzające, mobilizujące do działania.Jest stosowany w magii miłosnej, seksualnej i praktyce tantry. Może być używany do pokonania oporów i blokad energii seksualnej. 

Lattakasturi (Abelmoschus moschatus) - Piżmian Właściwy. Charakterystyczna nuta roślinnego piżma. Odświeżające, pobudzające, mobilizujące do działania. Przełamuje stare schematy, usuwa stagnującą energię, która musi ustąpić nowemu, twórczemu natchnieniu. Pomaga walczyć ze stresem, zmęczeniem, depresją. Jest też łagodnym afrodyzjakiem, szczególnie dla kobiet. Stymuluje czakrę podstawy i podnosi węża Kundalini. Jest stosowany w magii miłosnej, seksualnej i praktyce tantry. Może być używany do pokonania oporów i blokad energii seksualnej. Kadzidło sypkie to mieszanka naturalnych ziół, korzeni, żywic - zawiera więc składniki o różnej wielkości. 

Mahakala 

MAGIA OCHRONY, DOSTATKU i ZDROWIA. Kadzidło sypkie Mahakala przyczynia się do generowania współczucia, osłabia negatywne emocje, przynosi szczęście, bogactwo, majątek i szczęście. Używane również w celach rytualnych - jako ochrona przed demonami. 

Mahakala to najpoteżniejszy Strażnik Dharmy. Kadzidło sypkie Mahakala (mieszanka kilku ziół) przyczynia się do generowania współczucia, osłabia negatywne emocje, przynosi szczęście, bogactwo, majątek i szczęście.
Używane również w celach rytualnych - ochrona przed demonami. Zgodnie z rdzennie tybetańską medycyną ta kompozycja Anthopogon, Ghanten Khampa, Titepati i innych cennych składników ziołowych przynosi ulgę w stanach wyczerpania, depresji, drażliwości, łagodzi stres. Sprzyja pozytywnemu myśleniu. 

Pankojara czyli Betel 

MAGIA MIŁOSNA i DOBREJ ENERGII. Pankojara, Betel (Piper betle) - Pieprz Żuwny. Ostry, słodko-kwaśny posmak, rewitalizuje, sprzyja dynamicznemu pobieraniu energii z ziemi poprzez czakry stóp. Ukorzenia, daje oparcie, nie pozwala się cofnąć w chwilach zwątpienia, zachęca do wytrwania w wymagającym postanowieniu. Betel jest również afrodyzjakiem, pomaga leczyć bezpłodność. 

Pankojara, Betel (Piper betle) - Pieprz Żuwny to ostry, słodko-kwaśny posmak, rewitalizuje, sprzyja dynamicznemu pobieraniu energii z ziemi poprzez czakry stóp. Ukorzenia, daje oparcie, nie pozwala się cofnąć w chwilach zwątpienia, zachęca do wytrwania w wymagającym postanowieniu. Betel jest również afrodyzjakiem, pomaga leczyć bezpłodność. Tradycyjna Medycyna Chińska wykorzystywała również Betel w leczeniu kaszlu, stanów zapalnych, bólu głowy i infekcjach dróg oddechowych. Znany i używany już 7000 lat p.n.e., Betel jest jedną z najstarszych boskich roślin, którą została obdarzona ludzkość. Oprócz licznych korzyści zdrowotnych, piękne liście tej rośliny (w kształcie serca) są symbolem godności, etyki i były uzywane dla powitania królów, szlachty i gości w kulturze Indii.  

Saldhup Seto

WIBRACJE BIAŁEGO ŚWIATŁA. Posiada wyrafinowany krystaliczny aromat inwokujący energie najwyższych czakr, wibracyjny odpowiednik białego światła.  

Żywica z drzewa Sal posiada silne właściwości terapeutyczne. Wykorzystywana m.in. do leczeniu zaburzeń żołądkowych, biegunki i czerwonki, leczy zakażenia skóry i uszu. Wyglądem przypomina sproszkowany kwarc; posiada wyrafinowany krystaliczny aromat inwokujący energie najwyższych czakr, wibracyjny odpowiednik białego światła. Jest przekaźnikiem Boskiej mądrości odczytywanej sercem, nie umysłem. Używane do przywoływania naszego osobistego duchowego opiekuna-mistrza wskazującego drogę naszego rozwoju.

Tulasi - Bazylia Azjatycka 

MAGIA ZDROWIA, DOSTATKU i OCHRONY. Moc tej rośliny kieruje ku światłu, budzi świadomość, otwiera umysł i serce. Tulasi, Tulsi (Ocimum sanctum), to bazylia azjatycka – części zielone. Tulsi jest ważną rośliną leczniczą w kulturze hinduistycznej; rozpowszechniona w północnych Indiach oraz Nepalu, gdzie otacza większość świątyń oraz miejsc kultu. Tulasi jest tradycyjnie używana jako środek uśmierzający bóle, regulujący układ pokarmowy, wspomagający układ oddechowy, stosowana również przeciw malarii oraz przy ukąszeniach. 

Tulsi będąc rośliną o potężnej energii jest ofiarowana bóstwom Wisznu i Lakshmi. Głównymi intencjami podczas jej spalania są zdrowie, szczęście oraz dostatek. Uważa się, że ma silne właściwości rozpraszające siły ciemności, szczególnie od zmierzchu do świtu. Każde hinduskie domostwo posiada swoją roślinkę gatunku ocimum sanctum.

Aromat jest pobudzający, pikantny, może być lekko cierpki. Rozpoznanie nieuświadamianych sobie procesów może stać się intencją wiodącą podczas spalania. Kadzidło tulsi pozostawiając oczyszczoną aurę wzmacnia naszą moc względem zakusów sił ciemności. Moc tej rośliny kieruje ku światłu, budzi świadomość, otwiera umysł i serce. Opakowanie zawiera 50g drobno mielonych wysuszonych części zielonych Ocimium sanctum. Na średniej wielkości pokój wystarcza mała szczypta, ok. 0,1-0,2g. 

Jałowiec Himalajski 

MAGIA OCHRONY, MEDYTACJA. Mieszkańcy Himalajów wykorzystują ten jałowiec do codziennych zabiegów oczyszczających – zarówno ciało, jak i domostwa. 

Juniperus religiosa (tyb. shug pa) porasta Himalaje do wysokości około 5000 m n.p.m. Im wyżej jest położone stanowisko danego osobnika, tym silniejszą przypisuje mu się moc i intensywniejszy aromat. Mieszkańcy Himalajów wykorzystują ten jałowiec do codziennych zabiegów oczyszczających – zarówno ciało, jak i domostwa. Jałowiec odgrywa kluczową rolę w tybetańskiej kulturze sporządzania kadzideł.

Dym jałowca ma bardzo silne właściwości bakteriobójcze oraz oczyszczające na wszystkich poziomach. Używany do neutralizacji nawet najbardziej odstręczających woni oraz energii. Wykorzystywany do przepędzania insektów. Zdrowotnie - wzmacnia żołądek, łagodzi gorączkę. Jałowiec himalajski, a właściwie jego dym nazywany „pokarmem bogów”, ma również wielkie znaczenie w szamanizmie, rytuałach egzorcystycznych oraz stanach transowych. 

Aromat palonego jałowca waha się od ostrego po żywiczno-drzewny. Zalecany do wyostrzenia zmysłów, szczególnie przed przywołaniem wizji. Uspokaja umysł, oczyszcza aurę. Przesłanie energii jałowca brzmi: ”Mocna ręka prowadzi Cię do transcendentnego doświadczenia jedności”. Opakowanie zawiera 60g drobno mielonych części zielonych Juniperus religiosa. Na średniej wielkości pokój wystarcza mała szczypta, ok. 0,1-0,2g.  

Sweet Grass - słodka trawa 

MAGIA DOBREJ ENERGII. Używana po oczyszczeniu przestrzeni białą szałwią, słodka trawa ma przyciągać energie Światła, Prawdy i Bezwarunkowej Miłości. 

Łacińska nazwa tej rośliny - Hierochloe - wywodzi się z dwóch greckich słów hieros, tj. święty oraz chloe - trawa. Obecnie jej główny habitat to prerie Ameryki Północnej - w szczególności tereny podmokłe; stąd też w szamanizmie reprezentuje żywioł wody; jej obszar oddziaływania obejmuje przede wszystkim ciało emocjonalne. 

Używana po oczyszczeniu przestrzeni białą szałwią, słodka trawa ma przyciągać energie Światła, Prawdy i Bezwarunkowej Miłości (w formie opiekunów, aniołów, sił natury, przodków, etc.). Dym słodkiej trawy używany jest do błogosławienia oraz oczyszczania ludzi, miejsc, przedmiotów; wręczana również przez indiańskich gospodarzy jako prezent powitalny.

Delikatny, waniliowy aromat słodkiej trawy przypomina zapach będący połączeniem aromatu świeżego siana/marzanki wonnej z bazową, stymulującą nutą kumaryn zawartych w Hierochloe odorata, a znanych z ich właściwości antyoksydacyjnych. Postać warkocza ułatwi spalanie rośliny na podobieństwo kadzidła. 

Jałowiec, owoc 

MAGIA OCHRONY i MOCY. Jagody jałowca w magii naturalnej stosuje się do oczyszczania pomieszczeń i ludzi z negatywnej energii. Odstraszają wampiry energetyczne.  

Jagody jałowca w magii naturalnej stosuje się do oczyszczania pomieszczeń i ludzi z negatywnej energii. Odstraszają wampiry energetyczne. Dodają sił witalnych i budzą radość życia. Pobudzają siły psychiczne, zachęcają i dodają odwagi w dążeniu do ideałów. Stosowane w magii mocy, sprawiedliwości, płodności, pieniądza, kończenia.

Aspekt zdrowotny: działa antyseptycznie, zalecany jest przy rekonwalescencji i osłabieniu odporności organizmu, łagodzi infekcje górnych dróg oddechowych.  

Ostrożeń warzywny - czarcie żebro

MAGIA OCHRONY. Czarcie żebro, ziele Ostrożenia warzywnego (Cirsii oleracei herba) ma wręcz cudowną i magiczną moc. Roślina ta od dawna była stosowana przy pozbyciu się i odrzucaniu czarów, klątw i uroków. 

Czarcie żebro, ziele Ostrożenia warzywnego (Cirsii oleracei herba) ma wręcz cudowną i magiczną moc. Roślina ta od dawna była stosowana przy pozbyciu się i odrzucaniu czarów, klątw i uroków. Należy się wykąpać w wodzie, do której wlewa się napar z czarciego żebra, dodaje się trzy szczypty soli i wodę energizowaną. Jeżeli na człowieka był rzucony urok, to po kąpieli woda powinna być zabrudzona i mętna. Wylewa się taką wodę na rozstajach dróg lub w odludnym miejscu, aby „uroki” nie przeszły na innych. Kąpiel z naparem z ostrożenia czy przemywanie nim twarzy i rąk, już bez stosowania mydła, ma działanie oczyszczające, może być uzywana w ramach japońskiego Misogi (oczyszczenia z użyciem wody). Aby otrzymać napar, 1 łyżkę ziela zalewamy 1 szklanką wrzątku i parzymy około 15-20 minut. Napar przecedzić i wlać do wanny. Ostrożeń ma właściwości usuwania z ciała nagromadzonej negatywnej energii. 

Według literatury zielarskiej ziele ostrożenia może być stosowane wspomagająco do oczyszczania organizmu z toksyn. Stosowany zewnętrznie zapobiega bólom głowy, wypadaniu włosów i łupieżowi. Kąpiel z naparem działa orzeźwiająco, wyciąga chorobę z organizmu. Okadzanie dymem z czarciego żebra oczyszcza dom z negatywnych energii i odpędza to co niekorzystne. 

Wrzos 

MAGIA OCHRONY i MOCY. Wrzos ma działanie oczyszczające, ochronne i wspomagające.Chroni przed agresją, zawiścią, złością. 

Wrzos ma działanie oczyszczające, ochronne i wspomagające. Chroni przed agresją, zawiścią, złością. Dodaje energii Yang, pomaga przezwyciężyć zło. Może również noszącej go w woreczku osobie przynieść szczęście. Ddodaje cierpliwości, wzmaga wytrzymałość fizyczną i psychiczną, uwrażliwia, nasila empatię, współczucie, wpływa dodatnio na harmonię z otoczeniem. 

Aspekt zdrowotny: jest on uspokajający, napotny, stymulujący procesy życiowe, poprawiający przemianę materii. 

Lawenda 

MAGIA MIŁOŚCI i DOBREJ ENERGII. Lawenda stosowana jest w rytuałach magii miłosnej, jej zapach powoduje przyciągnięcie miłości.  

Lawenda stosowana jest w rytuałach magii miłosnej, jej zapach powoduje przyciągnięcie miłości. Wprowadza harmonię, pobudza uczciwość oraz czystość intencji i zamiarów. Łagodzi napięcia nerwowe, wprowadza spokój ducha. Jej zapach uspakaja - daje dobry sen, ale także wzmaga koncentrację i pomaga uzyskać czystość umysłu. Dodaje energii yin, działa oczyszczająco, ochronnie, leczniczo i wspomagająco. Jej właściwości oczyszczające wykorzystuje się przy narodzinach, kiedy to pali się w pokoju, w którym rodzi się dziecko. Pobudza także zdolności jasnowidzenia i rozwój duchowy. 

Aspekt zdrowotny: działa uspokajająco, przeciwbólowo i przeciwzapalnie, ułatwia zasypianie i łagodzi napięcia nerwowe. 

Lubczyk - korzeń 

MAGIA MIŁOŚCI i OCHRONY. Lubczyk ma zastosowanie głównie w magii miłosnej. Otwiera na prawdziwą miłość, pogłębia już istniejące uczucie, uczy kochać siebie i innych, wzmaga namiętność.

Lubczyk ma zastosowanie głównie w magii miłosnej, w szamańskich rytuałach zamawiania miłości. Otwiera na prawdziwą miłość, pogłębia już istniejące uczucie, uczy kochać siebie i innych, wzmaga namiętność. Ma działanie ochronne, oczyszczające, lecznicze i wspomagające. Usuwa lęk przed samotnością, ułatwia pracę nad poprawą relacji partnerskich, pomaga nawiązywać kontakty, usuwa blokady w sferze seksualnej.

W dawnych czasach używano go do polepszenia sprawności fizycznej, sił witalnych.
Przyjemny, lekki zapach. 

Werbena 

MAGIA MIŁOŚCI, DOSTATKU i OCHRONY. Werbena tradycyjnie używana jest w rytuałach miłosnych i w czarach o ochronnym charakterze. Może być składnikiem mieszanek służących do oczyszenia. 

Werbena tradycyjnie używana jest w rytuałach miłosnych i w czarach o ochronnym charakterze. Może być składnikiem mieszanek służących do oczyszczenia. Rozsypane po domu wysuszone ziele werbeny wprowadza do niego spokój i harmonię. Stosowana jest również w rytuałach na przyciągnięcie pomyślności finansowej. Jej dymy odpędzają złe, nadprzyrodzone energie. Nadaje się m.in. do oczyszczania nawiedzonych domów. Wyraźny, ziołowy, ostry zapach. 

W aspekcie zdrowotnym - przynosi ulgę przy migrenach, bólach głowy i zatok oraz bezsenności ułatwiając zasypianie. Ma również działanie antybakteryjne. 

Piołun 

MAGIA OCHRONY. Suszone ziele piołunu doskonale służy podczas wszelkiego rodzaju rytuałów ochronnych i oczyszczających, a także do wyznaczania magicznego kręgu. Wzmacnia moce psychiczne. 

Suszone ziele piołunu doskonale służy podczas wszelkiego rodzaju rytuałów ochronnych i oczyszczających, a także do wyznaczania magicznego kręgu  (piołun ma podobne właściwości do szałwii). Wzmacnia moce psychiczne. Okadzanie piołunem przeprowadzamy np. przygotowując się do wyjątkowej rozmowy, albo pracy nad czymś nowym i ważnym. Warto czasem okadzić chore i bolące miejsce, sprezentowany amulet, czy walizkę przed podróżą. Dobrze jest odymić pomieszczenie, które właśnie opuścili goście, przynoszący ze sobą swoje troski, niepokój, a nawet konflikty. 

Piołuń zapewnia szczęśliwą podróż, wspomaga rekonwalescencję, oczyszcza i chroni przed negatywną energią. Usuwa stany depresyjne, pomaga pokonać smutek i żal, pozwala dostrzec dobre strony nawet w trudnej sytuacji, rozjaśnia umysł, wspomaga logiczne myślenie. 

Najbardziej aromatycznym przedstawicielem bylic wśród słowiańskich szamanów jest piołun, Artemisia absinthum, ziele Artemidy, od zawsze używany przez Słowian jako ziele magiczne trzymające z dala złe moce. W baśni Leśmiana "Majka" bohater, chłop Marcin Dziura, spotykając się z tytułową boginką pilnie dba, by mieć gałązkę bylicy za połą, bo inaczej jego ukochana wciągnęłaby go bez powrotu w głębiny swego jeziora. Podobieństwo funkcji do indiańskiego zastosowania dymu z białej szałwii jest ogromne: oba zioła budują ochronny krąg, utrzymujący uczestnika rytuału w stanie czystości, tyle że dym z piołunu wedle znawców jest nieco mocniejszy. 

Ruta 

MAGIA OCHRONY i ZDROWIA. Ruta to ziele na wiele problemów - ma moc ochronną, jest amuletem ochronnym przed czarną magią i urokami. Zapach ruty oczyszcza umysł z zamieszania emocjonalnego. Pomaga przewidywać przyszłość.

Ruta to ziele na wiele problemów - ma moc ochronną, jest amuletem ochronnym przed czarną magią i urokami. Zapach ruty oczyszcza umysł z zamieszania emocjonalnego. Pomaga przewidywać przyszłość.

Stosuje się w szamanizmie i magii: 
- miłosnej: wplatano ją do wianka panny młodej jako wróżbę płodności
- ochrony: stosowana przeciwko czarom i czarownicom, demonom; odczynia uroki; oczyszcza przestrzeń
- zdrowia: używana w rytuałach leczniczych i zapobiegawczych

Zdrowie: lek na apetyt i dolegliwości żołądkowe. Posiada właściwości uspokajające, obniża ciśnienie krwi. Przynosi ulgę w napadach histerii, kaszlu, kolce i wzdęciach. 

Jemioła 

MAGIA BOGACTWA i OCHRONY. Jemioła to święte zioło i potężny talizman; symbol płodności, nieśmiertelności, odrodzenia i mądrości. Stosowana jako środek chroniący przed czarami, uderzeniami pioruna, pożarami i wszelkimi nieszczęściami. 

Jemioła to święte zioło i potężny talizman; symbol płodności, nieśmiertelności, odrodzenia i mądrości. Stosowana jako środek chroniący przed czarami, uderzeniami pioruna, pożarami i wszelkimi nieszczęściami.  

Stosuje się w magii:
- miłosnej: noszona przy sobie zapewnia potencję seksualną
- bogactwa: zabezpiecza ich przed materialnymi stratami i przynosi dostatek, sprowadza szczęście i bogactwo, spełnia życzenia i marzenia
- ochrony: odpędza złe duchy (stosowana w egzorcyzmach), chroni dom przed intruzami, przyciąga przyjaznych ludzi; tarcza ochronna przed złymi czarami, burzami i piorunam.

Zdrowie: stosuje się ją w leczeniu nadciśnienia, nadpobudliwości oraz miażdżycy. Skuteczna dla kobiet w okresie menopauzy, wspomaga leczenie stanów zapalnych stawów i kręgosłupa. Używana jest w chorobach nowotworowych; reguluje również rytm serca. 

Skrzyp polny 

MAGIA MIŁOŚCI, BOGACTWA, MOCY. Skrzyp polny ma działanie ochronne, oczyszczające, lecznicze i wspomagające. Wzmacia witalność, rozwija zdolności paranormalne, wspomaga rozwój jasnowidzenia, przewidywania przyszłości i uzdrawiania. 

Skrzyp polny ma działanie ochronne, oczyszczające, lecznicze i wspomagające. Wzmacia witalność, rozwija zdolności paranormalne, wspomaga rozwój jasnowidzenia, przewidywania przyszłości i uzdrawiania.

Stosuje się w magii:
- miłosnej: ułatwia określenie swojego idealnego wzorca partnera, wzmacnia potencjał seksualny u mężczyzn
- bogactwa: chroni dobra osobiste, zabezpiecza przed rozrzutnością, zapewnia poczucie bezpieczeństwa
- mocy: chroni przed niepożądanymi wpływami, dodaje wiary w siebie.

Zdrowie: działa rewitalizująco, przeciwzapalnie, przeciwmiażdżycowo, przeciwnowotworowo. Stymuluje wątrobę, działa moczopędnie. Stosuje się go przy chorobach ukł. pokarmowego  krwionośnego, moczowego, rozrodczego i oddechowego. Skuteczny w przypadku prostaty, chorób skórnych i kłopotów z włosami.

Rumianek 

MAGIA DOSTATKU, OCHRONY. Palenie rumianku, okadzanie dymem rumiankowym, pomnaża bogactwo.  

Noszony przy sobie w niewielkich woreczkach zwiększa szansę na sukces. Skrapianie domu kroplami z wyciągu rumianku chroni go od złych mocy i negatywnych zaklęć. Palenie rumianku pomnaża bogactwo. Kąpiel w tej roślinie sprawia, że stajemy się atrakcyjniejsi dla przeciwnej płci, a obmycie w nim tylko rąk przynosi powodzenie w hazardzie.

Rozmaryn 

MAGIA MIŁOŚCI i OCHRONY. Palenie rozmarynu ma silne działanie oczyszczające. Rozmaryn również używany był w rytuałach miłosnych. Działa ochronnie i wspomagająco, przynosi spokój wewnętrzny. 

Palenie rozmarynu ma silne działanie oczyszczające. Rozmaryn również używany był w rytuałach miłosnych. Łączony jest z miłością, wiernością i szczęśliwym pożyciem. Włożony pod poduszkę chroni przed koszmarami. 
Działa ochronnie i wspomagająco, przynosi spokój wewnętrzny. Sprzyja zachowaniu młodości fizycznej i duchowej. Noszony przy sobie - wspomaga pamięć i ułatwia naukę.

Aspekt zdrowotny: ma działanie lekko pobudzające i odświeżające, bakteriobójcze. 

Cykoria 

MAGIA BOGACTWA, MIŁOŚCI. Cykoria podróżnik to roślina ochronna, oczyszczająca i wzmacniająca. Szczególnie ochronna dla podróżników, ułatwia również zawieranie korzystnych i bezpiecznych znajomości. Pobudza ducha przygody, ciekawość, likwiduje apatię. Doskonała dla biznesu! 

Cykoria podróżnik to roślina ochronna, oczyszczająca i wzmacniająca. Szczególnie ochronna dla podróżników, ułatwia również zawieranie korzystnych i bezpiecznych znajomości. Pobudza ducha przygody, ciekawość, likwiduje apatię.

Stosuje się w magii:
- miłosnej: ułatwia poznanie nowego partnera, łączy ludzi z odległych miejsc, pogłębia zaufanie i lojalność w związku, pomaga pokonać bariery i przeszkody
- bogactwa: chroni uczciwie zarobione pieniądze, przyciąga zamożnych ludzi, pomaga realnie ocenić korzyści z danego przedsięwzięcia, sprzyja interesom, pobudza smykałkę do interesów, pomaga w zdobywaniu kontahentów, zniechęca nieucziwych klientów i wspólników.

Zdrowie: pobudza funcje żołądka i wątroby, używana w wychudzeniu. Poprawia trawienie, pobudza apetyt, pomaga rozpuścić kamienie żółciowe i nerkowe. 

Krwawnik 

MAGIA MIŁOŚCI, BOGACTWA, MOCY. Krwawnik - roślina ochronna (chroni dom i otoczenie), lecznicza. Pobudza świadomość, przyspiesza gojenie sę ran psychicznych i fizycznych. Pomaga osiągnąć równowagę emocjonalną po dramatycznych przeżyciach, łagodzi urazy wyniesione z toksycznych związków. Ułatwia zerwanie z nałogami i nieżyczliwymi ludźmi. 

Krwawnik - roślina ochronna (chroni dom i otoczenie), lecznicza. Pobudza świadomość, przyspiesza gojenie sę ran psychicznych i fizycznych. Pomaga osiągnąć równowagę emocjonalną po dramatycznych przezyciach, łagodzi urazy wyniesione z toksycznych związków. Ułatwia zerwanie z nałogami i nieżyczliwymi ludźmi.

Stosuje się w magii:
- miłosnej: pomaga znaleźć odpowiedniego partnera, reguluje współżycie seksualne, koi emocje, ułatwia zajście w ciążę
- bogactwa: wspiera inicjatywę i pomysłowość, pobudza zdrowe ambicje, przyciąga pomocnych ludzi.
- mocy: czyni człowieka opanowanym, ułatwia samokontrolę, wzmacnia energetycznie.

Zdrowie: oczyszcza, działa nasennie, wzmacnia i regeneruje. Pobudza wydzielanie soków trawiennych, obniża ciśnienie, reguluje układ nerwowy.  

Pięciornik 

MAGIA OCHRONY i ZDROWIA. Pięciornik to ziele na wiele problemów - ma moc ochronną, jest amuletem ochronnym przed czarną magią i urokami. Zapach pięciornika oczyszcza umysł z zamieszania emocjonalnego. Pomaga przewidywać przyszłość. 

Pięciornik gęsi korzystnie wpływa na finanse, zapewnia dostatek, chroni i gwarantuje dobry i spokojny sen. Poprawia sytuację finansową, korzystnie wpływa na przyjaźń i dobre relacje międzyludzkie.

Wedle szamanów, liście pięciornika gęsiego przyciągają do noszącego je przy sobie miłość, pieniądze, zdrowie i mądrość. Pięciornik pomaga przy załatwianiu spraw urzędowych. Oczyszcza wszystkie ciała (i fizyczne, i subtelne) z negatywnych energii. Naparu z tego zioła można używać do przecierania czoła i dłoni (po dziewięć „strzepujących” ruchów np. chusteczką), by oczyścić się ze złorzeczeń innych ludzi. 

Zdrowie: wyciągi z kłączy pięciornika stosuje się przy biegunkach bakteryjnych spowodowanych zatruciami pokarmowymi, a pomocniczo także w czerwonce i durze brzusznym. Zaleca się je także w stanach zapalnych żołądka i jelit oraz przy krwawieniach wywołanych owrzodzeniem jelita grubego i odbytnicy. Używa się ich także w chorobach nowotworowych żołądka. Odwar z kłączy pięciornika kurze ziele stosuje się do płukania jamy ustnej i gardła w stanach zapalnych. 

Tatarak 

MAGIA BOGACTWA, OCHRONY i MOCY. Tatarak wpływa ochronnie, leczniczo, wspomagająco. Chroni przed negatywnymi energiami, pobudza namętność i siły witalne, rozwija towarzyskość.

Tatarak wpływa ochronnie, leczniczo, wspomagająco. Chroni przed negatywnymi energiami, pobudza namętność i siły witalne, rozwija towarzyskość. 

Szamani stosują tatarak w magii:
- miłosnej: pobudza wszystkie zmysły, uwrażliwia na piękno, czyni seks radosnym i spontanicznym, ułatwia poród; 
- ochrony: zabezpiecza przed wpływami negatywnych energii; 
- mocy: wspiera osiąganie sukcesu, pobudza radość z dokonań, sprzyja zdobyciu uznania.

Zdrowie: działa rozkurczowo, przeciwbólowo, uspokajająco, bakteriobójczo. Wzmacnia organizm, zalecany przy braku apetytu i zaburzeniach trawiennych, biegunce, nerwicy żołądka. Stosowany przy wyczerpaniu nerwowym i trudnościach z zasypianiem.

Dziewanna 

MAGIA MIŁOŚCI, BOGACTWA, OCHRONY. Dziewanna uosabia władzę ducha nad ciałem. Zwana warkoczami matki boskiej (Mateczki, Mokoszy, Lajli), w wierzeniach starosłowiańskich poświęcona Bogini Dziewic. Roślina mocno ochronna; zaszyta w poduszeczce w postaci ususzonej sprowadza zdrowy spokojny sen i wizje. Używana w rytuale oczyszczenia, w namiotach potu oraz jako ceremonialny tytoń.  

Dziewanna uosabia władzę ducha nad ciałem. Zwana warkoczami Matki Boskiej, w wierzeniach starosłowiańskich poświęcona bogini dziewic. Rośłina mocno ochronna; zaszyta w poduszeczce w postaci ususzonej sprowadza zdrowy spokojny sen i wizje. Używana w rytuale oczyszczenia, w namiotach potu oraz jako ceremonialny tytoń. Bardzo skutecznie opóźnia proces starzenia i klimakterium.

Szamani stosują dziewannę w magii:
- miłosnej: ochrona związków miłosnych, skutecznie odpędza konkurencję miłosną i niechcianych adoratorów; 
- bogactwa: chroni przed błędami w działaniach finansowych, zwiększa kreatywność biznesową; 
- ochrony: bardzo skutecznie wypędza z naszego życia wszystkie duchowe przekleństwa i czary, duchy, złych ludzi, klątwy.  

Zdrowie: używana jako środek zwiększający wytwarzanie śluzu w drogach oddechowych i ułatwiający jego odkrztuszanie. Jest również polecana w przypadku przeziębienia i kataru, przy chrypce, uporczywym kasztu (zarówno suchym, jak i mokrym) oraz astmie. Przynosi ulgę w dolegliwościach układu pokarmowego – biegunkach, kolkach jelitowych i wątrobowych oraz nieżytach żołądka i jelit.

Mięta 

MAGIA MIŁOŚCI, DOSTATKU; WZMACNIA POTENCJAŁ MAGICZNY INNYCH ZIÓŁ. 

Ochrania związki partnerskie zapewniając wzajemną wierność. Pełni funkcję silnego afrodyzjaku miłosnego, dlatego nazywana jest zielem miłości. Partnerom chcącym powiększenia rodziny zapewnia potomstwo, sprzyja rozwijaniu się życia towarzyskiego. Jako spalane zioło wpływa oczyszczająco i wspomagająco, usuwając irracjonalne lęki, chroni przed pokusami, złem i popełnianiem błędów,odgania złe i negatywne myśli, usuwa skłonności do martwienia się, przyciąga pieniądze, wzmacnia namiętność. 

Dodaje inspiracji i pomaga podjąć całkiem nową działalność. Mięta dodaje mocy, wspiera rozwój duchowy oraz daje poczucie prestiżu i bycia autorytetem. Stosowana jest dla zapewnienia spokojnego snu i wywoływania snów proroczych. Wykorzystywana wraz z innymi magicznymi ziołami zwiększa ich potencjał magiczny. 

Zastosowanie w magii:
– miłosnej: pobudza aktywność seksualną, ułatwia pierwsze intymne zbliżenie, chroni związki partnerskie, zapewnia wierność,
– początków: pomaga zająć się czymś nowym i przezwyciężyć obawy związane z wszelką podejmowaną po raz pierwszy działalnością,
– mocy: wspiera rozwój osobowości, pomaga stać się autorytetem, sprzyja wzrostowi prestiżu i awansowi społecznemu,
– płodności: sprzyja powiększeniu się liczby przyjaciół i znajomych, korzystnie wpływa na rozwój życia towarzyskiego, przyciąga ciekawe propozycje,
– pieniądza: przyciąga okazje do zarobienia pieniędzy i korzystnego ich zainwestowania, chroni przed zazdrością na tle materialnym. Stosowano ją także dla zapewnienia spokojnego snu i wywołania snów proroczych.

Melisa 

MAGIA MIŁOŚCI i DOBREJ ENERGII. Dodaje odwagi i pomaga przyciągnąć szczęśliwą miłość.

Melisa pomaga odepchnąć melancholię, pomocna w ukojeniu nerwów, wpływa na organizm oczyszczająco i wspomagająco, daje wewnętrzną równowagę i chroni przed złem, a także pokusami oraz błędami popełnianymi w miłości. Dodaje odwagi i pomaga przyciągnąć szczęśliwą miłość. W miłości zapewnia wierność i ochrania związki partnerskie, wzmacnia wzajemną więź łączącą partnerów. Pomaga ustrzec się przed wchodzeniem w toksyczne relacje w związku. Napar z melisy łagodzi ból po rozstaniu. Dodawana do napojów miłosnych oraz stosowana jako afrodyzjak. Jest też bardzo pomocna przy wychodzeniu z traumy i po napaści na tle seksualnym. 

Pomaga i ułatwia nam zerwanie z nieżyczliwymi dla nas ludźmi. Pomaga w zerwaniu z nałogami. Melisa inspiruje i zachęca do działania, pobudza wyobraźnię oraz zdrowe ambicje, wspiera inicjatywę i pomysłowość w działaniu, pomaga przyciągać pomocnych ludzi. Dodaje entuzjazmu pomagającego w urzeczywistnianiu wszystkich marzeń. 

Liście laurowe 

MAGIA DOSTATKU, OCHRONY i DOBREJ ENERGII. Liście laurowe to ochrona, leczenie, oczyszczanie, siła.

Liście laurowe to ochrona, leczenie, oczyszczanie, siła. Noszone w kieszeniach spełniają marzenia, a włożone pod poduszkę sprowadzają prorocze sny. Włożone do portmonetki przyciągają i zatrzymują pieniądze, dlatego są tak skuteczne jako dodatek we wszelkiego typu białej pieniężnej magii. Używane do oczyszczania domów w postaci dymu potęgują intuicję, chronią i odpędzają złe życzenia oraz zamiary wrogich ludzi, chronią przed piorunami. Aby osłabić działanie i/lub zabezpieczyć się od ewentualnych klątw, uroków - zaleca się układanie TRZECH sztuk liści na parapecie wewnętrznym każdego okna. 

Liście laurowe w postaci naparu, kiedy myje się lub kropi nimi ściany pomieszczeń - uświęcają i oczyszczają przestrzeń. Otoczenie nasycone zapachem liści bobkowych przyciąga pieniądze, sukcesy i zwycięstwa, wprowadza harmonię i spokój w międzyludzkich stosunkach, potęguje przyjaźń. Zapach tej rośliny wzmacnia wolę, wytrwałość, witalność i energię. 

Aspekt fizyczny: w postaci mocnego naparu likwiduje łupież, kolkę żołądkową i bóle pęcherza, a pity przez tydzień (połowa szklanki) rozpuszcza kamienie nerkowe. Wywar dodany do kąpieli nie tylko pięknie pachnie, ale i energetyzuje, pobudza optymizm, łagodzi bóle kostne i stawowe, wygładza skórę, likwiduje grzybicę, zapalenie oskrzeli. 

Chmiel 

MAGIA MIŁOŚCI, BOGACTWA, OCHRONY i MOCY. Chmiel ma działanie ochronne i wspomagające. Działa nasennie i chroni podczas snu, usuwa koszmary senne, ułatwia jasnowidzenie i przewidywanie przyszłości. Uaktywnia ukryte zdolności, wzmacnia kreatywność, pobudza radość życia i entuzjazm. Ośmiela i usuwa zakłopotanie. Pomaga załatwić sprawy sądowe i urzędowe. 

Chmiel ma działanie ochronne i wspomagające. Działa nasennie i chroni podczas snu, usuwa koszmary senne, ułatwia jasnowidzenie i przewidywanie przyszłości. Uaktywnia ukryte zdolności, wzmacnia kreatywność, pobudza radość życia i entuzjazm. Ośmiela i usuwa zakłopotanie. Pomaga załatwić sprawy sądowe i urzędowe. Nie działa w połączeniu z alkoholem! 

Szamani stosują chmiel w magii:
- miłosnej: pomaga znaleźć odpowiedniego partnera, reguluje współżycie seksualne, koi emocje, ułatwia zajście w ciążę; 
- bogactwa: chroni przed błędami w działaniach finansowych, zwiększa kreatywność biznesową; 
- mocy: dodaje sił fizycznych, pomaga odnaleźć swoje mocne strony i sens życia.

Zdrowie: oczyszcza, działa nasennie, wzmacnia i regeneruje. Pobudza wydzielanie soków trawiennych, obniża ciśnienie, reguluje układ nerwowy. 

Kadzidło kościelne

MAGIA OCHRONY i DOBREJ ENERGII. Piękny zapach, wprawiający w mistyczny, religijny nastrój. Mieszanka używana w kościołach podczas ważnych ceremonii. 

Wysokogatunkowe kadzidło kościelne posiada skład: nagietek, mięta, lawenda. Piękny zapach, wprawiający w mistyczny, religijny nastrój. Mieszanka używana w kościołach podczas ważnych ceremonii. Doskonałe narzędzie do oczyszczania miejsc i osób z negatywnych energii, oraz potrzebne wszędzie tam gdzie chcemy podnieść wibracje.

Amber - żywica drzewa Saal 

MAGIA OCHRONY i DOBREJ ENERGII. 

Sal-Dhoop jest tradycyjnym kadzidłem, którego podstawowym składnikiem jest żywica drzewa Saal. Doskonałe do oczyszczania energetycznego. Aromat: odświeżający, drzewny, chłodzący/kojący. 

Ambra powstaje z połączenia wielu żywic i oleożywic (wydzieliny roślinne), takich jak mirra, kadzidło, żywica styrax, benzoes, drzewo Saal, labdanum i inne związki aromatyczne. Te naturalne składniki pochodzą z tropikalnych lasów Indii i Afryki. Są one rozdrobnione, zmieszane, delikatnie ogrzewane i chłodzone do utworzenia się formy krystalicznego bursztynu. 

Żywica Amber może być używana do aromatyzowania powietrza, lub spalona na węgielkach (oczyszcza, odświeża, podnosi wibracje). Ma niepowtarzalny, ciepły i piżmowy zapach. 

Cedr 

MAGIA DOSTATKU i DOBREJ ENERGII. Dym ze spalania cedru ma właściwości uzdrawiające. Oczyszcza przestrzeń, podnosi wibracje w pomieszczeniach służących zwłaszcza do twórczej pracy. Sprzyja olsnieniom i objawieniom. 

Dym ze spalania cedru ma właściwości uzdrawiające. Oczyszcza przestrzeń, podnosi wibracje w pomieszczeniach służących zwłaszcza do twórczej pracy. Pomaga zebrać się w sobie po okresach stagnacji. Używany jest również w rytuałach przyciągających pieniądze oraz rytuałach miłosnych. Daje sił witalnych i pobudza siły psychiczne, usuwa koszmary nocne i oczyszcza duszę lecząc ją z wszelkich dolegliwości. W uzdrawianiu Reiki stosowano przebywanie w lesie cedrowym, pod starymi cedrami. 

Aspekt zdrowotny:  działa pobudzająco i tonizująco na organizm, redukuje stresy i napięcia. Jest silnym antyseptykiem, łagodzi przeziębienia, kaszel.

Cedr Siskiyou 

MAGIA OCHRONY, DOBREJ ENERGII, DOSTATKU i MIŁOŚCI. Dym ze spalania cedru ma właściwości uzdrawiające.  

Cedr Siskiyou, botanicznie Chamaecyparis lawsoniana, to gatunek drzewa należący do rodziny cyprysowatych, występuje dziko na zachodnim wybrzeżu USA, gdzie osiąga wysokość 75 metrów. Jego nazwa pochodzi od obszaru Siskiyou położonego w północnej, górskiej części Oregonu.

Przenikliwy, imbirowy, ostry aromat cedru Siskiyou był od wieków jednym z najbardziej poszukiwanych dla rytuałów oczyszczania i pobudzania przepływu energii. Dym ze spalania cedru ma właściwości uzdrawiające. Oczyszcza przestrzeń, podnosi wibracje w pomieszczeniach służących zwłaszcza do twórczej pracy. Pomaga zebrać się w sobie po okresach stagnacji. Używany jest również w rytuałach przyciągających pieniądze oraz rytuałach miłosnych.

Aspekt zdrowotny:  działa pobudzająco i tonizująco na organizm, redukuje stresy i napięcia. Jest silnym antyseptykiem, łagodzi przeziębienia, kaszel.

Sposób użycia: zapalić końcówkę pałeczki, zdmuchnąć i z tlącą się pałeczką obejść pomieszczenie, dom, obrysować postać w celu oczyszczenia aury od dołu do góry, okadzić przedmiot itp. Następnie dogasić zaduszając lub zamaczając końcówkę w wodzie. Nie ma potrzeby spalania całej pałeczki za jednym razem. Przechowywać w suchym i przewiewnym miejscu. 

Szałwia biała - amerykańska 

MAGIA OCHRONNA. Oferowany zwykle susz białej szałwi pochodzi z naturalnych siedlisk Salvia Apiana położonych w górach Arizony. Jest zbierany ręcznie przez tubylców, w sposób zrównoważony - tak by nie naruszyć wrażliwego ekosystemu. 

Białą szałwię można palić w postaci dostarczonych wysuszonych kiści - po podpaleniu i zgaszeniu ognia będą się równomiernie tliły lub można je skruszyć i palić na węgielkach (w pastylkach) lub węglu drzewnym.

Szałwia - jej łacińska nazwa oznacza "wyleczyć", a w celach magicznych i leczniczych można z powodzeniem stosować rodzime odmiany szałwi rosnące w Europie (zużywać nieco więcej, okazać nieco dłużej). Przeznaczenie - okadzanie mieszkań, domów, miejsc pracy idealnie oczyszcza przestrzeń, uwalnia od złych mocy, złych uczuć i niekorzystnych wpływów z zewnątrz. Szałwia jest również bakteriobójcza czyli ma działanie aseptyczne. Biała szałwia ma przepiękny i mocny mistyczny aromat /jest bardzo wydajna/. Stanowi nieodzowny element do pracy z sobą, doskonale chroni aurę. 

OLIBANUM (Kadzidło) 

MAGIA ZDROWIA. Olibanum (kadzidło) pozyskiwane jest z drzewa boswellia porastającego skraje pustyń północno-wschodniej Afryki. Wydzielanie tej żywicy jest reakcją obronną rośliny przed piekącym Słońcem. 

Olibanum (kadzidło) pozyskiwane jest z drzewa boswellia porastającego skraje pustyń północno-wschodniej Afryki. Wydzielanie tej żywicy jest reakcją obronną rośliny przed piekącym Słońcem. Z medycznego punktu widzenia olibanum jest zalecane w chorobach układu oddechowego, rozrodczego, w urologii, przy zaburzeniach nerwowych, chorobach skóry oraz w zapaleniach stawów. Testy kliniczne potwierdziły jego wysoką skuteczność w walce z reumatyzmem i stanami zapalnymi, koi oraz obniża napięcie mięśniowe.

Seskwiterpeny zawarte w kadzidle zwiększają utlenowanie mózgowia aż o 28%, co bardzo korzystnie wpływa na pracę podwzgórza, a tym samym gospodarkę hormonalną, stany emocjonalne, procesy uczenia się, podnosi energetyką ustroju i zwiększa odporność organizmu. 

Lekki odświeżający, cytrusowy aromat olibanum od tysiącleci jest używany w rytuałach oczyszczających, w medytacji oraz jako łącznik z wyższymi wibracjami. 

KOPAL (Kadzidło)

MAGIA ZDROWIA. Słowo kopal pochodzi z języka nahuatl - copalli, czyli "kadzidło". Żywica Kopal doskonale nadaje się do kadzideł ochronnych i oczyszczających. Podczas spalania pobudza duchowość, znakomicie wspomagając medytację. Wykorzystywany jest jako kadzidło w wielu szamańskich i magicznych ceremoniach.

O żywicy Kopal mówi się, że ujawnia niewidzialne energie, uzdrowiciele często wykorzystują je jako narzędzie diagnostyczne, pomagające dostrzec głębsze wymiary pola energetycznego i wykrywając blokady energetyczne. Żywica ta jest również stosowana do oczyszczania oraz pogłębienia zrozumienia. Przy spalaniu wydziela zapach podobny do kadzidła, ale z lżejszym, cytrusowym tonem.  

MIRRA 

Mirra to wonna żywica kolczastego krzewu commiphora myrrha występującego na sawannowych terenach Afryki Wschodniej i Północnej oraz na obszarze Półwyspu Arabskiego. Owoce, podobne do oliwek, są gorzkie co po arabsku oznacza „murr”, stąd nazwa mirra. 

Mirra, dzięki swym właściwościom, jest utożsamiana z energią żeńską. Jej aromat jest ciepły, balsamiczny, kojący, ziemski. Przeciwwagę energetyczną dla mirry stanowi olibanum (kadzidło), którego woń jest lżejsza, ostrzejsza i lekko cytrusowa. Na przestrzeni wieków mirra i kadzidło występowały nierozłącznie jednocząc pierwiastek żeński i męski w doskonałej harmonii. Mirra w starożytności była szeroko wykorzystywana w magii, medycynie, ceremoniach religijnych, oraz dla wywołania emocjonalnego i umysłowego błogostanu. Tak długo jak istniało imperium egipskie, tak długo mirra była najcenniejszą rzeczą jaką człowiek mógł posiadać. 

Od wieków mirra była ceniona jako lekarstwo m.in. na dolegliwości kobiece oraz depresje. Obecnie nauka potwierdziła skuteczność mirry jako tradycyjnego środka terapeutycznego. Dziś już wiadomo, że guggulsteron, jeden z jej aktywnych komponentów, obniża cholesterol, lipidy, działa ochronnie na serce, przeciwdziała wolnym rodnikom, stymuluje tarczycę, redukuje prostaglandyny. W testach przedklinicznych mirra wykazała działanie przeciwnowotworowe równe standardowemu leczeniu cyklofosfamidem. Z uwagi na zawartość w części tych samych terpenoidów olibanum (kadzidło) ma zbliżone właściwości do mirry. 

W zakresie ludzkiej aury mirra pomaga zintegrować wypierane przez nas stany emocjonalne, oczyszcza ciała subtelne, odżywia duszę i przygotowuje grunt na przyjęcie duchowej esencji. 

Bursztyn bałtycki 

MAGIA OCHRONY i DOBREJ ENERGII. Drobne kawałki bursztynu bałtyckiego. Może być stosowany do oczyszczania pomieszczeń (spalany) lub jako baza na nalewkę bursztynową.

Drobne kawałki bursztynu bałtyckiego. Może być stosowany do oczyszczania pomieszczeń (spalany) lub jako baza na nalewkę bursztynową. Nalewka łagodzi objawy przeziębień i grypy np. katar, gorączkę, bóle głowy, gardła, klatki piersiowej i serca, bóle mięśni i stawów. Nalewkę można pić, dodając do napoju 3-5 kropli /0,25ml szczególnie przy dolegliwościach żołądkowo-jelitowych. 

Bursztyn znany jest w wielu kulturach świata jako "kamień" ochronny. Działa kojąco na drogi oddechowe, wzmacnia układ odpornościowy oraz układ nerwowy. Stosowany do demaskowania fałszywych przyjaciół oraz eliminowania negatywnych energii. W średniowieczu spalano go przy dolegliwościach związanych z kamicą nerkową, dla zahamowania epilepsji, jak i w celach ochronnych przed plagami. W tradycyjnej chińskiej medycynie bursztyn jest stosowany jako środek terapeutyczny przeciw lękom, bezsenności, stanom rozkojarzenia oraz przy kurczach. Grecy i Egipcjanie utożsamiali jego moc z potęgą Słońca, natomiast sufici używali bursztynu w celu "uwolnienia" serca. 

Zapach wyprażanego bursztynu łączy ze sobą lekko balsamiczną nutę mirry, przynoszącą na myśl starożytne grobowce, z orzeźwiającą, chłodzącą frakcją kalafonii. Starożytne promienie Słońca zamknięte w bursztynie, a uwalniane podczas spalania, mogą prowadzić do bardzo głębokich stanów wewnętrznego wyciszenia. Przesłanie energii bursztynu brzmi: "Odnowa w miejscu pochodzenia". 

Eukaliptus (olejek eteryczny) 

Działa przeciwbakteryjnie i przeciwwirusowo, pomocny przy takich dolegliwościach, jak: kaszel, grypa, przeziębienie, angina, zapalenie zatok. Duchowo - oczyszcza górne czakry, górną część aury, "odświeża" umysł, korzystnie działa na szyszynkę. 

Działa przeciwbakteryjnie i przeciwwirusowo, pomocny przy takich dolegliwościach, jak: kaszel, grypa, przeziębienie, angina, zapalenie zatok. Pomaga zwalczyć katar. Ułatwia odksztuszanie, działa przeciwzapalnie i rozkurczowo. Olejek eukaliptusowy dla dzieci o odpowiednim stężeniu przeciwdziała gorączce i działa napotnie. Można go stosować w rozcieńczeniu przy zapaleniach jamy ustnej, gardła, a także przy opryszczce. 

Działa przeciwbólowo i rozgrzewająco; stosowany jest przy reumatyzmie, artretyzmie, nerwobólach, mięśniobólach oraz przy bólu głowy. Poprawia wygląd skóry i może być wykorzystywany w przypadku stanów zapalnych skóry. Jest pobudzający, wskazany przy depresji, niskim ciśnieniu. Dodany do nawilżaczy powietrza działa dezynfekująco i odświeżająco, poprawia koncentrację i pobudza do działania.  

Duchowo - oczyszcza górne czakry, "odświeża" umysł, korzystnie działa na szyszynkę. Nie stosować przy wysokim ciśnieniu krwi lub epilepsji oraz w czasie używania leków homeopatycznych. 

Korzeń mandragory 

MAGIA OCHRONNA. Mandragora to najszerzej znana magiczna roślina śródziemnomorska używana przez szamanów. Ponieważ jej korzeń przypomina kształtem ciało ludzkie, przypisywano jej niezwykłą moc. 

Mandragora chroni przed złem oraz przynosić szczęście tym, którzy ją przy sobie noszą. Jednakże zdobywanie mandragory było wedle dawnych legend bardzo niebezpiecznym zajęciem. Wierzono bowiem, że wydaje ona przeraźliwy krzyk powodujący śmierć - jeśli się ją nieodpowiednio pozyskuje. Dlatego używano do tego psów – przywiązywano do nich rośliny, które zwierzaki wyrywały wraz z korzeniem. 

Czosnek niedźwiedzi 

MAGIA ZDROWIA. Czosnek niedźwiedzi (Allium ursinum L.) – zwany też czosnkiem cygańskim lub cebulą czarownic – to roślina, której lecznicze właściwości docenili już starożytni Germanie. To oni nadali jej intrygującą nazwę. Starogermańskie wierzenia podają bowiem, że pachnące czosnkiem liście były pierwszym posiłkiem wybudzających się ze snu zimowego niedźwiedzi.

Cebula czarownic to prawdziwie szamańskie zielę – posiada niemal wszystkie właściwości czosnku pospolitego, jednak przewyższa go pod względem zawartości m.in. związków siarki, którym zawdzięcza swoje lecznicze właściwości – pochodne siarki zapobiegają miażdżycy, obniżają ciśnienie oraz poziom cholesterolu i trójglicerydów we krwi. Im także przypisuje się działanie antyrakowe i bakteriobójcze. 

W czosnku niedźwiedzim znajduje się także 20 razy więcej adenozyny niż w pospolitym czosnku. Ma ona bardzo korzystny wpływ na krążenie, rozrzedzając krew, a tym samym zapobiegając zakrzepom. Ponadto roślina ta zawiera sporo żelaza – podstawowego składnika hemoglobiny, odpowiadającego m.in. za przechowywanie i transportowanie tlenu w czerwonych krwinkach. Potrawy z czosnkiem zalecane sa zatem  w leczeniu anemii i niedoborów żelaza. 

Roślina jest niemal w całości jadalna, choć w celach kulinarnych najczęściej wykorzystuje się aromatyczne, pachnące czosnkiem liście. Zawierają one dużo witaminy C i nadają się jako składnik wiosennych zup, sałatek, past kanapkowych i marynat. Można je także blanszować i suszyć, chociaż w takiej postaci roślina traci dużo ze swojego czosnkowego smaku. Cebulki czosnku mają właściwości bakteriobójcze, spożywane w postaci nalewek pobudzają apetyt oraz wydzielanie śluzu w oskrzelach. 

Słowniczek szamańskich ziółek 


Poniżej przedstawiamy krótki przegląd ziół. Zamieszczając go tutaj, kładziemy nacisk przede wszystkim na magiczne znaczenie roślin, pozostawiając ich lecznicze właściwości na drugim planie i podając je tylko w przypadku, gdy dane zioło miało jakieś znaczenie w magii, lub wtedy, gdy właściwość lecznicza była czysto ludowego pochodzenia. 

Biedrzeniec anyż – stosowano przeciw morowemu powietrzu, dawano go także krowom w paszy, by te nie traciły mleka, stosowano również na bóle jamy brzusznej, przeciwko febrze oraz dla wzmocnienia jako lek profilaktyczny. 

Bieluń – ziele stosowane w praktykach szamańskich, pomagało osiągać wizje, wywoływało efekt latania, ponadto służyło jako afrodyzjak; dym z palonego bielunia wwąchiwano przy astmie lub dusznościach, stosowano na opuchlizny, obrzmienia, reumatyzm. 

Boże drzewko – noszone przy sobie chroniło przed czarami. 

Bydrycz – stosowany przeciw morowemu powietrzu. 

Bylica – ziele to noszono podczas obchodów kupalnych zarówno na głowie w postaci wieńców (przez co głowa miała nie boleć przez cały rok), jak i przewiązane w pasie; chroniła przed demonami (szczególnie wodnymi), okadzanie nią odpędzało chmury i burze. 

Ciemierzyca – wwąchiwany likwidował ból głowy, spożywany wraz z miodem uwalniał od glist. 

Czartopłoch – tak nazywano wszelkie rośliny kolczaste, które to miały właściwości odwracające i odstraszające wszelkie zło. 

Czosnek – przeciw demonom, czarom, urokom, ma właściwości oślepiające, dlatego niezwykle skuteczny przeciw urocznemu oku. 

Dziewięciornik (przywrot) –  roślina ta niosła małżeńską zgodę i miłość, potrafiła przywrócić miłość, włożona do kąpieli dzieci uwalniała je od złej przygody (cokolwiek to znaczy J); ze względu na kształt liści stosowano przy leczeniu chorób serca. 

Dziurawiec – ziele noszone przy sobie chroniło przed czarami i złymi duchami, rozkładano je także w izbie, gdzie leżało niemowle, co miało chronić je przed bogunkami; stosowany przeciw chorobom, w których pojawiała się krew. 

Dzwonki – kwiaty te broniły przed szkodzącymi bogunkami. 

Fiołek – 3 listki zerwane podczas pełni noszono przy sobie, co miało zapewnić powodzenie oraz miłość płci przeciwnej. 

Glistnik (rosopaść) – stosowany przeciwko brodawkom, liszajom, a także febrze. 

Głóg – jego kolce wbijano pod język lub w pępek nieboszczykowi podejrzanemu o wampiryzm. 

Gwiazdosz – rosnące obok domu oddalało od niego wszelkie nieszczęścia, przynosiło zaś szczęście i pomyślność. 

Jagoda – leczyła rozstroje żołądka. 

Jałowiec – strzegł obejścia przed czarownicami, wkładany był wraz z wierzbą do rózgi wiosennej, dym z niego działa jako środek ochronny. 

Jemioła – kładziono ją dzieciom do kolebki, by odgonić złe sny i wszelkie demony; przy ścinaniu jemioły obowiązywał pewien zwyczaj: nie wolno było ściąć rośliny żelazem ani tknąć jej gołą ręką póki się nie zeszło z drzewa, a po zejściu z niego nie można było położyć jej na gołej ziemi – w innym przypadku roślina traciła swą moc; stosowano ją przy leczeniu kołtuna. 

Kalina – świeżo zerwany kwiat tej rośliny i przyłożony do serca, uspokajał miłosne cierpienia. 

Kopytnik – ze względu na swój kształt, leczył dolegliwości związane z nerkami oraz uszami, także używany przeciw epilepsji. 

Korzeniówka (leśna śmierć) – kto ujrzał to ziele, ten dozna w nadchodzącym roku (do okresu Godów) ciężkiej choroby lub innego nieszczęścia, natomiast jeśli ktoś zerwie tę roślinę, tego do Godów czeka niechybna śmierć; klątwy ziela nie da się w żaden sposób odwrócić. 

Kozłek – noszenie jego chroniło dziewczynę od pokus (utraty wianka), ponadto gdy potarło się nim jakąś rzecz (lub osobę) wzbudzającą w kimś uczucia, osoba ta zmieniała swe uczucia wobec tej rzeczy z miłości w nienawiść. 

Krwawnik – stosowany przeciw chorobom, w których pojawiała się krew. 

Leszczyna – chroniła przed piorunem, także z jej pomocą zaklinano duchy oraz poszukiwano skarbów. 

Lubczyk – korzeń lubczyku noszono na szyi w celu przyciągnięcia miłości, dziewczęta sporządzały także z niego napój miłosny, dodając go do herbaty swemu wybrankowi, co niechybnie miało wzbudzić w nim wielkie uczucie wobec owej dziewczyny. 

Lulek czarny – ziele używane w praktykach szamańskich; pomocny w leczeniu zębów, liście przykładano do ran i wrzodów. 

Mak – chronił przed duszami zmarłych i upiorami. 

Marzanka – ziele tej rośliny wkładano pod poduszkę dzieciom, jej aromatyczny zapach miał odstraszać czary, złe sny czy zmory. 

Obrazki plamiste – ziele to wieszano na szyi dla pozyskania miłości, wkładano je pod próg i do kołysek niemowląt, by chronić je przed duchami. 

Oset – położony w pościeli obłożnie chorego, chroni go od wszelkiego zła. 

Pięciornik – liście łodygi suszono i okadzano nimi chore oczy, w ten sam sposób leczono urok. 

Piołun – chronił przed demonami znajdującymi się w wirze powietrznym; stosowany przeciwko febrze oraz chorobom żołądka, jego dłuższe używanie prowadziło do rozstroju nerwowego. 

Piwonia – korzeń tego ziela zawieszony u szyi lub też sproszkowany i dodany do kąpieli, miał chronić przed epilepsją, korzeń włożony do dziecięcej kolebki chronił dziecko przed lękami i urokiem. 

Podbiał – stosowano do przyspieszenia gojenia ran, wrzodów, itp., pomocny przy chorobach dróg oddechowych. 

Ponętka – ziele to przyciągało wielbicieli. 

Pokrzyk – ziele stosowane w praktykach szamańskich; leczył reumatyzm, konwulsje. 

Pokrzywa – stosowano ją jako broń przeciw wszelkiego rodzaju demonom oraz wszelkiemu złu, stosowana jako broń magiczna, chroniła przed burzą i piorunami; ponadto leczyła kolki. 

Prawoślaz – dzięki swej śluzowatości, uchodził jako lek łagodzący i gojący, leczono nim rany oraz kaszel. 

Rosiczka – podobno miała być znana kapłanom starosłowiańskim; odbierała efekt czarom, używana także jako ziele miłosne. 

Rozchodnik – używano go do odpędzenia burzy. 

Róża (dzika) – jej ciernie zatknięte w oknach i drzwiach chroniło przed upiorami. 

Rzepik – stosowany przeciw chorobom wątroby. 

Rumianek – zerwany o północy i, odpowiednio przyrządzony, zakopany pod domem ukochanej osoby, miał wywołać w niej gorące uczucie (patrz dział zaklęcia, p. wzbudzanie uczuć). 

Ruta – stosowana przeciwko czarom i czarownicom, demonom (złym duchom). 

Siódmaczek leśny – zerwany w milczeniu o północy w miesiącu maju, pomagał odnaleźć magiczny kwiat paproci; ponadto ziele pomocne przy odwracaniu uroków (patrz dział sztuka leczenia, p. odwracanie uroków). 

Szczeć pospolita (czarci pazur, pazurki) – ziele to miało moc przyciągania gromów, dlatego dbano, by nie rosło w pobliżu domostwa. 

Ślaz – dzięki swej śluzowatości, uchodził jako lek łagodzący i gojący, leczono nim rany oraz kaszel. 

Tarnina – jej ciernie zaszyte w odzież chroniły przed czarami, zatknięta w oknach i drzwiach chroniła przed upiorem. 

Tasznik – stosowany przeciw krwawieniom. 

Tojad – noszony przy sobie chronił od demonów pojawiających się w wirze. 

Wilcze łyko – stosowany jako środek przeciwbólowy. 

Wilczomlecz – przyrządzano z niego miłosny napój: 3 krople soku z wilczomlecza rozpuszczano w szklance wody i dawano do wypicia ukochanej osobie. 

Wrotycz – kąpiel w wywarze z tego ziela odczarowywała zadany lubczyk; okadzano nim dzieci, chcąc uchronić je od wszelakich złych przygód. 

Żarnowiec miotlasty – zebranym podczas pełni zielem okadzano miejsca nawiedzane przez zmory. 

Żebrzyca (smlod) – mieszkanie pokropione wywarem z ziela odwracało niepowodzenia mieszkańców. 

Żywokost – pomocny przy leczeniu złamanych kości. 

Oczywiście, to tylko podstawy wiedzy o szamańskim ziołolecznictwie, zatem potrzeba się nowym adeptom zawodu szamańskiego dużo uczyć, uczyć i jeszcze raz uczyć. 


1 komentarz:

  1. Od jakiegoś czasu zacząłem się zagłębiać w tematyce szamańskiej i znalazłem ciekawe warsztaty. Jak by nie patrzeć szamanizm w praktyce wygląda zupełnie inaczej niż jest to przedstawiana na filmach

    OdpowiedzUsuń